Uber är på jakt efter självkörande lastbilar som vill bli en del av dess framtida motsvarighet till app-taxi, fast för godstransport. Waymo är intresserad och lovar nu att dess självkörningsteknik kommer att kunna integreras med Ubers nätverk.
En avdelning på Uber kallad Uber Freight tänker driva ett nätverk för transport. Waymo gillar idén.
Närmare bestämt är det Waymos avdelning Waymo Via som nu blir partner till Uber Freight. Via bildades i mars 2020 och är den avdelning som hanterar självkörande godstransporter hos Waymo, medan robotaxiavdelningen heter Waymo One.
Partnerskapet ska vara långsiktigt och strategiskt. Och det omfattar hela USA.
Samarbetet kommer att innebära att Waymos självkörningssystem Driver anpassas, kanske både hårdvara och mjukvara, och att det tas fram ytterligare verktyg och infrastruktur för att integrera dem.
Ubers faktiska partner i konkreta transportuppdrag blir inte Waymo i sig, utan de speditörer som köpt fordon som använder Waymos självkörningssystem.
De kommer i framtiden att gå in på en marknadsplats som drivs av Uber Freight, och anmäla fordon som står till Ubers förfogande.
Därefter kommer Uber Freight att orkestrera bokning, lastning, traileröverföring, transport, laddning, fakturering och så vidare.
Det blir ett hybridsystem med både självkörande och manuellt framförda fordon. I detta kan inkluderas att fordon kör en del av sträckan själva och en del av sträckan fjärrstyrda.
Varför detta är intressantFreight liknar Einride. Och Volvo Trucks är involverat via Waymo.
Uber Freight är inne på samma nisch som svenska Einride. Självkörande godstransport kommer att bli verklighet en dag, tror de. De funderar över vad som då blir nästa drag. Hur ska transporten organiseras? Einride utvecklar vad företaget kallar ett operativsystem för transport. Uber tänker sig att det måste komma att finnas en nisch för något som liknar den app-taxi företaget redan driver. Optimeringar av rutter och laddning ingår exempelvis i bådas lösningar. En komponent i Ubers lösning är en pool för trailervagnar och ett system för effektiv omlastning kallat Powerloop, som ska ge mindre väntetider för förare, lovar Uber. På samma sätt jobbar de båda med hybridlösningar där kanske första och sista milen körs manuellt. Volvo Trucks är ett av de företag som testar att använda Waymos självkörningsteknik. |