JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Vestby är den andra ort i Europa som får en batteribytesstation för elbilar. Det är strax söder om Oslo där den första ligger. Kan du gissa vad det är för rutt som vi ser växa fram?

Det är en rutt söderut mot Sverige och därefter vidare mot Europa.

I Kina tillverkas elbilar som fungerar som leksaksbilar – det går att öppna en lucka och byta ut det tomma batteriet mot ett fulladdat. Därmed går det att ”tanka” en elbil lika fort som en bensinbil.

Dessutom försvinner de extrema effektkrav som snabbladdare har.

”Battery swap” är stort i Kina och 2022 blev året då en av aktörerna, Nio, började penetrera Europa norrifrån.

En av Nios ambitioner är att bygga en linje batterimackar från Norge via Sverige, Danmark och Tyskland till Holland. Ambitionen är att ha en batterimack var 25:e mil.

Den 15 augusti invigs stationen på Svarthagsveien 1 i Vestby. Den informationen har nyhetssajten Cnev Post upptäckt i en notis i Nios norska app.

– Stationen i Vestby kommer att binda samman det norska nätverket med det planerade nätverket i Europa, säger notisen, som är en inbjudan till invigningen.

– Vestby blir länken mellan Oslo och Göteborg.

Till Göteborg är det drygt 25 mil. Det borde Nios modeller klara av, med batterikapaciteter mellan 75 och 100 kWh. 

Innan årets slut kommer det att finnas inte mindre än tjugo Nio-batterimackar i Norge, i fem olika städer, enligt tidigare meddelade planer.

Batterimackarna i sig ska tillverkas i Pest, Ungern. En fabrik och ett utvecklingscenter ska stå klara i september. 

I Kina har Nio idag 1057 stycken batterimackar. Det är nyhetssajten Cnev Post som håller noggrann räkning. Nio har dessutom ännu fler laddstationer – 1795 stycken.

Den 30 september introducerar Nio en ny bilmodell i Norge: ES8. Den går att beskåda på Karl Joans Gate 33 i Oslo, och kommer att gå att beskåda i en andra visningshall som byggs i Bergen, som kommer att få två batterimackar.


BILD: Vijay

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus