De tjuvstartade redan för ett drygt år sedan men nu är det officiellt: Volkswagen och Onsemi har undertecknat ett samarbetsavtal kring omvandlare i kiselkarbid för nästa generations elbilar.
Avtalet är det senaste i raden av samarbetsavtal mellan biltillverkare eller fordonsunderleverantörer och tillverkare av kraftkomponenter i kiselkarbid.
Tesla var länge ensamt om att använda kiselkarbidkomponenter i omvandlarna mellan batteriet och elmotorerna men en rad biltillverkare är på väg att följa efter. Samtidigt finns få leverantörer av kiselkarbidkomponenter, så att skapa ett nära samarbete är strategiskt viktigt för att inte stå utan komponenter den dag kunderna kräver det.
Tesla har köpt av ST Microelectronics medan fordonsunderleverantören ZF nyligen lierade sig med Wolfspeed.
För VW blir det alltså Onsemi som har en komplett kiselkarbidkedja från tillverkning av råvaran i form av kiselkarbidwafers hela vägen till färdiga dioder och transistorer.
Anställda på VW och Onsemi har under mer än ett års tid arbetat med att utveckla kraftmoduler. Det handlar om tripla halvbryggsmoduler på 1,2 kV för trefasmotorer.