JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. EU:s återvinningskvoter för batterier gynnar Kina

Europeiska cellfabriker år 2030 kommer att ha svårt att uppfylla EU:s kvotkrav på återvunna material. Vinnaren blir istället Kina.

Det kommer helt enkelt inte att finnas så mycket återvunnet material vid det laget. Och det som finns finns i Kina, som är den större elbilsmarknaden och nästan helt försörjs på inhemsk batteriproduktion.

Analysen kommer från företaget Circular Energy Storage (CES) som ägnar sig åt att noggrant spåra uttjänta elbilsbatterier genom andrahandsmarknaden. CES har just släppt en ny rapport. Den förra kom för ett år sedan. Rapporterna gör prognoser på nya, återbrukade och återvunna batterier.

Europeiska tillverkare av bilar och batterier kommer att få svårare att uppfylla EU:s krav på återvinning, än sina kinesiska konkurrenter. Det är en av rapportens slutsatser.

De kinesiska bolagen har större tillgång till produktionsavfall och uttjänta batterier.

I Kina finns heller inga krav på att batterier ska tillverkas delvis av återvunnet material. Det betyder att Kina kommer att kunna använda återvunnet material i batterier för de fordon som går på export till Europa, vilket blir ytterligare en draghjälp för den växande exporten av kinesiska elbilar till Europa.

En ökande andel Kinatillverkade bilar i Europa kommer att minska efterfrågan från europeiska battericellsfabriker, som just nu skjuter upp som svampar ur jorden.

Slutsatserna kommer inte som en överraskning för Hans Eric Melin. Läs vad han och hans kollegor skrev i ämnet redan hösten 2021 i den här artikeln i Science Magazine.

Kina är helt dominerande inom det globala batteriekosystemet idag. Det gäller även återvinning där landet redan har en fungerande marknad.

Den senaste rapporten från CES justerar upp siffrorna som släpptes för ett år sedan: År 2030 kommer det att finnas cirka en tredjedel mer batterier att återvinna och en tredjedel mer att återbruka än vad den förra rapporten spådde.

Det beror på att CES ökat sin prognos för hur många bilar som kommer att sättas på marknaden under senare delen av 20-talet.

Hans Eric Melin

–  Det får omedelbara konsekvenser för end-of-life-marknaden på grund av att volymerna av nya bilar är så höga i förhållande till gamla, förklarar Hans Eric Melin, rapportens huvudförfattare.

År 2030 är det fortfarande långt kvar till någon sorts jämviktsläge för batteriåtervinning. Det kommer att tillverkas 20 gånger fler GWh batterier än vad som återanvänds och 60 gånger fler än vad som återvinns.

I fjol rullade 489 GWh elbilsbatterier ut från bilfabrikerna. År 2030 kommer det att vara fem gånger mer.

Avfall från andra typer av batterier kunde var något som till och med kunde grävas ner i smyg på tomten för att slippa betala för omhändertagandet.

Elbilsbatterier däremot är värda sin vikt om inte i guld så i litium koppar, kobolt, nickel, med mera. En svensk skrothandlare kan få 100 000 kronor för batteripacket i en bärgad elbil.

BILD: Umicore

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)