JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vill locka döda batterier till Sardinien

50 000–70 000 ton svart massa per år ska en återvinningsanläggning på Sardinien kunna omhänderta när den är klar. Den kan bli Europas största och byggs av Glencore och Li-Cycle.

Mängden motsvarar kanske 600 000 elbilar.

Schweiziska Glencore bedriver gruvverksamhet, handlar med råvaror och är dessutom ett av världens största metallåtervinningsföretag.

Efter en investering i fjol äger Glencore tio procent av aktierna i kanadensiska Li-Cycle som  bildades 2016 och har en metod att återvinna 95 procent av materialet i litiumjonbatterier.

Glencore ska bygg om sitt 100 år gamla smältverk på Sardinien till återvinningsanläggning

Glencore utvinner sedan tidigare nickel och kobolt ur svart massa – en blandning av katod- och anodmaterial – men har saknat en metod att återvinna litium. Med Li-Cycles metod blir den svarta massan mer värdefull för Glencore.

De två planerar för en framtid då det börjar finnas batterier från elfordon i signifikant volym att skrota. På 2030-talet kommer EU att kräva återvunnen kobolt, litium och nickel i elbilsbatterier. Det kommer att skapa efterfrågan.

De två bygger ett nätverk av anläggningar i Europa som ska strimla batterier till svart massa. En fragmenteringsanläggning ska öppnas i Tyskland i mitten av 2023 och anläggningar planeras i Norge och Frankrike.

Massan ska därefter gå till Sardinien där den ska lakas ur för återvinning av litium, nickel och kobolt, som kommer att levereras i form av litiumkarbonat, nickelsulfat och koboltsulfat.

Om en genomförbarhetsstudie gör tummen upp i mitten av 2024 ska driften kunna inledas i slutet av 2026 eller i början av 2027.

Li-Cycle bygger en motsvarande anläggning i New York med hjälp av ett statligt lån.,

Återvinning kommer att bli relevant en vacker dag när den första generationen elbilar och deras batterier tjänat ut. Primära råvaror från gruvor måste fortfarande plockas upp tills de fyller en elektrifierad fordonsflotta.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)