Epishine, som utvecklar en tryckt solcell för inomhusbruk, har under sommaren tagit in 60 miljoner kronor. Pengarna ska används för vidare produktutveckling och för att skala upp produktionen.
Epishine grundades så sent som 2016 och har utvecklat en solcell för inomhusbruk som tillverkas i en rulle-till-rulleprocess med ofarliga material.
Ju mer ljus det är i rummet desto mer effekt levererar solcellen. Med bara inomhusbelysning på 50 Lux, ger den 1,6 µW/cm2. När solen skiner ökar det till 7,2 µW/cm2 och på ett kontor med bra belysning på 500 Lux lyfter det till 18 µW/cm2.
Tilläggas kan att den efter tio år levererar 80 procent av den ursprungliga effekten.
I våras kom en variant kallade Onecell där det går att stansa hål för exempelvis en tryckknapp eller display utan att cellen slutar fungera. Dock går det inte att göra hålen på egen hand, det behövs en försegling längs kanterna som bara kan appliceras under tillverkningsprocessen.
Epishine tog i början av juli in 60 miljoner kronor. Den största delen kom från butikskedjan Jula via dess dotterbolag Jula Miljö & Energi. Dessutom deltog existerande ägare inklusive Vigo Carlund, Philian och Beijer i rundan.
Företaget planerar att ta in ytterligare kapital mot slutet av året.