Fabriken Dwa i Polen har enligt ett pressmeddelande inlett volymproduktion av energilager. Samtidigt passar Northvolt på att meddela att Kanada organiserat ett lån på 1,2 miljarder dollar.
Northvolt producerade batterilager långt innan det producerade elbilsbatterier. Det har bland annat pågått i en småskalig anläggning kallad Dwav (två) i Gdańsk ända sedan 2019. Dwa monterar battericeller, styrsystem, mekanik, säkerhet och gränssnitt till batterisystem för energilagring och industriella tillämpningar.
Och nu kan produktionen ta ett steg upp i skala. Fabriken har byggts ut med 25 000 kvadratmeter och de första ESS:erna (energilagringssystemen) har nu producerats, i samband med driftsättningen.
I takt med att valideringen slutförs förväntas kundleveranserna kunna påbörjas senare under året.
När elbilsrevolutionen startade och litiumjonbattericellsfabriker blrjade byggas betydligt större, trodde alla att battericeller för batterilager skulle bli en rännil vid sidan av produktionen för elbilar.
Idag är frågan öppen. Batterilagren blir fler och större och får fler tillämpningar. Proportionerna kan bli de omvända.
Lånet – som Northvolt valt att berätta om i samma pressmeddelande – har ingen explicit koppling till Dwa eller batterilagerproduktion.
Lånet är ett konvertibelt skuldbrev (convertible note) som ska gå till fortsatt expansion i Europa och Nordamerika, där Northvolt idag främst bygger cellfabriker.
Pengarna kommer från Kanada. Enligt trovärdiga rykten planerar Nortvolt en battericellsfabrik utanför Montreal.
En av långivarma gjorde sig känd redan i somras, Imco (Investment Management Corporation of Ontario). Ytterligare två kanadensiska fonder är med i den nya investeringen: CPP (Canada Pension Plan Investment Board) och Omers (Ontario Municipal Employees Retirement System). Dessutom deltar amerikanska BlackRock.
Också i sommaras, i juli, tecknades ett konvertibelt lån från Goldman Sachs, svenska AP-fonder, Folksam, ATP, Volkswagen, AMF, med flera – ett par dussin namn bidrg med 1,1 miljarder dollar.
Alexander Hartman, finanschef på Northvolt, hyllar finansiärerna för att de förstått den här investeringens enorma finansiella potential. Han säger även att det är en lång väg kvar tlls 1,5-gradersmålet är hemma och att det nu krävs resurser i ”aldrig tidigare skådad omfattning” från både den privata och den offentliga sektorn.
Enligt uppgifter i Financial Times planerar Northvolt under detta år att ta in 5 miljarder dollar. Så fler finansieringsnyheter ska vara att vänta utöver dessa 1,2.
Northvolt har hittills totalt säkrat över 9 miljarder dollar i eget kapital och lån, samtidigt som orderstocken är uppe i hela 55 miljarder dollar, alltså mer än en halv biljon kronor.
Batterikunderna är bland annat BMW, Fluence, Scania, Volvo Cars och Volkswagen Group. Fluence är en energilagertillverkare tillhörande Siemens och AEC.