Israeliska Storedot startar ett flerårigt strategiskt samarbete med Volvo Cars om att utveckla battericeller för kommande generationer av Volvobilar.
Personal från båda företagen kommer att tillsammans utveckla B-samples av Storedots celler, som baseras på en teknik kallad XFC (extreme fast charging).
Tekniken ska enligt plan vara redo för volymproduktion år 2025.*
XFC-celler sägs tåla betydligt högre strömmar än dagens battericeller. På fem minuter ska en bil med cellen Hundredinfive (100in5) kunna laddas med en körsträcka på 100 miles (160 km).
De första proverna ska levereras för test nästa år.
– Det finns en enorm mängd arbete att göra med att optimera alla aspekter av systemet för Volvos höga krav, säger Storedots vd Doron Myersdorf.
– Men vi är övertygade om att vi kommer att leverera vår snabbladdningsteknik för test redan nästa år.
Volvo Cars har redan tidigare investerat i Storedot.
– Med detta nyligen överenskomna samarbete tas vår relation ett steg längre, säger Volvo Cars vice vd Javier Varela.
Andra investerare i Storedot är BP, Daimler, Vinfast, Polestar, Ola, Samsung, TDK och Eve Energy.
Storedots celler styrs av AI och utnyttjar syntetiska organiska och oorganiska föreningar.
Genom att vidareutveckla tekniken tror sig Storedot kunna ladda 160 km på fem minuter nästa år och därefter på tre minuter respektive två minuter år 2028 och 2032.
FOTNOT
* Texten ändrad från ”Volymproduktion är planerad till år 2025” den 29 september.