Framtidens bilar är inkopplade i elnätet när de är parkerade. Där skapas en marknad som Volvo tänker vara med i, i ett nytt affärsområde kallat Energy Solutions. En pilotstudie för V2G-teknik ska inledas.
Volvo betyder ”jag rullar” men framtidens Volvo kommer att göra nytta även när den står still, som ett batteri på hjul.
Att den kommande Volvo EX90 ska stödja dubbelriktad laddning meddelade företaget för ett år sedan. Volvos hårdvarulösning är klar och mjukvaran är under utveckling. Nu meddelar Volvo att det skissar på affärsmodeller under paraplyet ”Energy Solutions”.
Dubbelriktad laddning betyder att bilen inte bara kan laddas från elnätet, utan även fungera som ett batteri som matar elnätet, för att exempelvis balansera det under rusningstid, eller ladda en annan bil.
Volvo ger inte många detaljer om sin systemlösning. Men med Energy Solutions och en EX90 ska du kunna lagra energi direkt från solceller.
En pilotstudie för V2G ska inledas tillsammans med Göteborg Energi och riktiga kunder. Här ska en AC-laddbox användas.
Volvos ingenjörer har räknat ut att Volvos elbilsflotta år 2030 kommer att utgöra ett distribuerat batteri på cirka 50 GWh.
En genomsnittlig daglig körning förbrukar mindre än 10 kWh. 90 procent ligger under 20 kWh. Det innebär att det finns gott om reservbatterikapacitet kvar som kan användas till annat, till nytta för både kunden och klimatet.
Energy Solutions tittar också på fordon-till-hem-produkter (V2H) som gör att man kan skicka tillbaka energi till huset, och fordon-till-last-tjänster (V2L) där ditt elbilsbatteri driver din campingutrustning eller laddar din elcykel.
– Över tid räknar vi med att Volvo Cars Energy Solutions kommer att generera betydande nya intäkter från energirelaterade produkter och tjänster varje år, liksom nya produkter som inte tidigare erbjudits av Volvo Cars. På så sätt kommer Energy Solutions att tillföra värde till vår kärnverksamhet, våra kunders vardag och miljön, säger pressmeddelandet.