JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Första laddstationen för Einride

Igår invigde ellastbils- och logistikföretaget Einride sin laddstation i Rosersberg. Platsen är ett logistiknav för norra Stockholm och stationen erbjuder både snabbladdning för att toppa upp lastbilar på lunchrasten och långsammare laddning för nattparkerade fordon.

Laddstationen är Einrides första i Sverige och blir ett komplement till kundernas laddlösningar i deras terminaler och depåer. Tanken är att distributionsbilarna ska kunna ladda samtidigt som chaufförerna har lunchrast.

Det finns därför en ”lounge”, ett litet hus med pentry, toalett, dusch och glasvägg mot laddplatserna, som chaufförerna kan utnyttja under den kombinerade laddpausen och lunchen.

Anläggningen är byggd så att lastbilarna kör in i ena änden och ut i den andra. Ingen ska behöva backa. Elanslutningen är på 1500 kW vilket ger en total DC-effekt på 800 kW.

600 kW av dessa är förbehållna de fyra snabbladdningsplatserna som har en maxeffekt på 240 kW vardera. Den tillgängliga effekten fördelas mellan de fyra platserna med hjälp av Saga, Einrides mjukvara för att planera rutter och laddning.

Tanken är att varje fordon efter lunchladdningen ska kunna klara eftermiddagens körningar. De olika lastbilsmodellerna har batterier mellan 200 kWh och 400 kWh. Dragbilarna kommer från Daf, Scania och Mercedes. Einrides egna T-Pod:ar används för närvarande inte i Sverige.

I och med att chaufförerna börjar sina pass på olika tider  och en lunchrast tar ungefär 45 minuter, kan fyra snabbladdare betjäna minst 12 fordon per dag. Till det kommer dygnets övriga timmar som åtminstone ger ytterligare fyra laddpass under natten.

Resterande 200 kW går till nattparkeringens laddplatser och fördelas mellan dessa med hjälp av mjukvaran.

Laddplatsen är i första hand avsedd för Einrides kunder, som är bland annat Apotea, Bring och Lidl. I mån av plats kommer även externa kunder att kunna ladda.

Laddstationen är byggd tillsammans med investmentbolaget Polar Structure som också är delägare i Einride.

Laddarna utgör ett eget affärsområde för Einride och nästa svenska laddplats hamnar i Varberg. Det finns också mindre laddstationer i Borås, Markaryd och Ljungby.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)