Litiumjonbatteripack kostar i år 139 dollar per kWh – exakt en tiondel av vad de kostade år 2010. Ännu viktigare är att priset gått ner sedan i fjol då de för första gången gick upp. Prisfallet kommer att fortsätta och den magiska hundradollarsgränsen passeras 2027.
Allt enligt BNEF (Bloomberg New Energy Finance).
Priset på batteripacken kommer i år att ha legat på 139 dollar per kWh, att jämföra med 161 i fjol – en minskning med fjorton procent. Det är även åtta procent lägre än i förfjol, det tidigare rekordpriset.
Det som huvudsakligen bestämde priset var råmaterialen. Sedan prisuppgången har produktionen ökat över hela värdekedjan.
Dessutom har i år efterfrågan varit lägre än vad många väntade sig. Den ökade ”bara” med 53 procent. I siffror nosade den på en terawattimme – 950 GWh. Det hade funnits produktionskapacitet för mer om det beställts mer.
Priset bygger BNEF på ett snitt av 300 transaktioner. Byggde du en buss i Kina kom du undan mycket billigare – 100 dollar. Även elbilsbatterier var klart billigare – 128 dollar i snitt.
Stationära batterier ligger strax över i pris, nära det totala snittet. Laddhybridsbatterier kostar dramatiskt högre både per cell och per pack. Kinapriser är lägst, följt av EU och därefter USA – 20 procent över KIna.
Priserna ovan gäller batteripack av alla typer. Tittar du bara på LFP-batteripack (litiumjärnfosfat) så kostade de mindre – 130 dollar.
Batteripack byggs av battericeller och snittpriset på LFP-celler hamnade för första gången under hundra dollar per kWh i år.
Här är prognoser för framtiden – priserna kommer att fortsätta sjunka:
- 2024 är packpriset 133 dollar per kWh
- 2025 är det 113 dollar.
- 2027 är det under 100 dollar.
- 2030 är det 80 dollar
Mer siffror och analys från BNEF finns här (länk)
![](/images/stories/-2023/11/bnef.fig1battery.png)
Cellpris och packpris sedan 2014. Prognosen säger att priserna kommer att fortsätta sjunka, till 80 dollar per kWh-pack år 2030.