Kinesiska företag och myndigheter går samman i en satsning på fastelektrolytbatterier. Kina är oroligt att tekniken kan komma att ändra maktbalansen på batterimarknaden och vill inte missa tåget.
Konsortiet annonserades den 21 januari. Det heter Casip i engelsk översättning – China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform.
Casip ska inte bara investera i forskning och utveckling utan även driva gemensam utveckling och tillverkning av elbilar utrustade med batterier som använder fast elektrolyt som inte bara lovar högre energidensitet utan även får högre poäng inom säkerhet, livslängd, laddning och temperaturtålighet.
Är 2030 är målet att en leveranskedja för solid-state-batterier ska finnas på plats i Kina.
En orsak till satsningen är att Kina ser en risk med solid-state, nämligen risken att landet tappar sin ledning i det globala batteriekosystemet. Det kan komma att kraftigt omdana marknaden och Kina vill inte hamna på efterkälken.
Japan pekades ut under invigningsceremonin som ledande, landet har lovat att släppa elbilar med solidstatebatterier till 2027 eller 2028.
Batteribolagen CATL, BYD Findreams, Calb, Eve och Gotion är medlemmar liksom biltillverkare som BYD och Nio. Här finns även myndigheter, universitet, forskningsinstitut och investeringsfonder.