Epishine, som utvecklar en tryckt solcell för inomhusbruk, har fyllt på kassan med 69 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att öka de globala försäljningsaktiviteterna samt fördjupade samarbeten med kunder och partners inom olika marknadssegment.
I november förra året startade produktionen i företagets nya fabrik som ska mångdubbla kapaciteten. Fullt utrustad kan den tillverka hundratals miljoner små solceller för IoT-prylar per år.
Epishine grundades så sent som 2016 och har utvecklat en solcell för inomhusbruk som tillverkas i en rulle-till-rulleprocess med ofarliga material.
Ju mer ljus det är i rummet desto mer effekt levererar solcellen. Med bara inomhusbelysning på 50 Lux ger den 1,6 µW/cm². När solen skiner ökar det till 7,2 µW/cm² och på ett kontor med bra belysning på 500 Lux lyfter det till 18 µW/cm².
Tilläggas kan att den efter tio år levererar 80 procent av den ursprungliga effekten.
Nu har företaget tagit in 69 miljoner kronor från befintliga och nya investerare, däribland John Vigo Carlund, Philian, Jula Miljö & Energi och Klimatet Invest.