JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Extratullar på Kinabilar – här är vad som gäller

EU-kommissionen ger kinesiska myndigheter en sista chans att övertyga EU att avstå från att införa strafftullar. Om de införs adderas de till den normala tullen på tio procent.

EU-kommissionen har preliminärt kommit fram till att Kinatillverkade elbilar får orättvisa subventioner och att dessa subventioner missgynnar EU-tillverkade elbilar. 

Därför planerar EU att från den 4 juli införa preliminära strafftullar på Kinatillverkade elbilar. Såvida inte Kina kan presentera en alternativ lösning.

– Kommissionen har nu vänt sig till kinesiska myndigheter för att diskutera vad som upptäckts och utreda möjliga vägar mot en lösning, sade EU-kommissionären Margaritis Schinas på en presskonferens i Bryssel.

– Om diskussionerna med kinesiska myndigheter inte leder till en effektiv lösning kommer dessa provisoriska utjämningstullar att införas från den 4 juli.

Att tullarna är provisoriska innebär att pengarna kommer att säkras men inte samlas in innan medlemslädnerna fastställt dem.

Kinesiska BYD kommer enligt EU:s beräkningar drabbas av en extra tull på 17,4 procent. Till detta tillkommer den normala tullen på 10 procent, summa 27,4 procent.

För Volvos ägare Geely blir extratullen 20 procent och för SAIC, som bland annat tillverkar MG, blir den 38,1. 

För andra producenter flaggas för extratullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.

Alla tillverkare har möjlighet att ifrågasätta EU:s beräkningar av deras inidividuella strafftull.

Tesla har bett om och kommer att få en egen beräkning den dagen extratullarna blir definitiva.

Till den som oroar sig för att extratullarna ska bromsa EU:s omställning har EU-kommissionen följande budskap:

–EU:s gröna omställning får inte baseras på orättvis import som misgynnar EU:s industri.

Enligt EU-kommissionen undergräver subventionerna EU:s omställningsmål.

BILDEN: Kineiska BYD Seagull kostar 10 600 dollar i Kina och har tidigare siktat på 20 000 euro för Europa.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)