Det finns numera båtar som går helt eller delvis på batteri, och dessutom står parkerade rent av ännu oftare än bilar. Så nu testar Volvo Penta ”B2G” i samarbete med Varberg energi. De dubbelriktade likströmsladdarna kommer från Ferroamp.
Batterier i hybrid- och eldrivna båtar kan stödja elnätet med effekt eller energi.
– En av de unika egenskaperna är att laddaren är ansluten till ett likströmsnät, berättar Björn Jernström, grundare av Ferroamp.
– Vi återanvänder också några av de komplexa komponenterna, som växelriktaren, som behövs för att mata energi in i nätet.
På vintern kan batterierna rentav få ett längre liv om de istället för att stå i vila motioneras i laddcykler då och då.
Varberg Energi ansluter batteriet till olika energimarknader.
– Generellt sett ligger en fritidsbåt i vattnet i cirka fyra månader per år och används endast 40 till 60 timmar per säsong, konstaterar Niklas Lundin, projektledare på Volvo Penta.
– Om vi kan göra båten till en resurs och använda dess batteri för elnätet är det en betydande möjlighet både för båtägare och för elnätet.
Samarbetet ska fortsätta testa och utforska Boat-to-Grid, och samtidigt identifiera affärsmodeller