JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Boat-to-grid går av stapeln

Det finns numera båtar som går helt eller delvis på batteri, och dessutom står parkerade rent av ännu oftare än bilar. Så nu testar Volvo Penta ”B2G” i samarbete med Varberg energi. De dubbelriktade likströmsladdarna kommer från Ferroamp. 

Batterier i hybrid- och eldrivna båtar kan stödja elnätet med effekt eller energi. 

– En av de unika egenskaperna är att laddaren är ansluten till ett likströmsnät, berättar Björn Jernström, grundare av Ferroamp.

– Vi återanvänder också några av de komplexa komponenterna, som växelriktaren, som behövs för att mata energi in i nätet. 

På vintern kan batterierna rentav få ett längre liv om de istället för att stå i vila motioneras i laddcykler då och då. 

Varberg Energi ansluter batteriet till olika energimarknader.

– Generellt sett ligger en fritidsbåt i vattnet i cirka fyra månader per år och används endast 40 till 60 timmar per säsong, konstaterar Niklas Lundin, projektledare på Volvo Penta.

– Om vi kan göra båten till en resurs och använda dess batteri för elnätet är det en betydande möjlighet både för båtägare och för elnätet. 

Samarbetet ska fortsätta testa och utforska Boat-to-Grid, och samtidigt identifiera affärsmodeller

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)