Det handlar om en kort sträcka och ett staket separerar den självkörande lastbilen från allmän trafik. Men det handlar om ett – dagligt – transportuppdrag, och därför sätter svenska autotoma ellastbilstillverkaren Einride upp en milstolpe.
Det finns ingen reservförare ombord och Einride behöver specialtillstånd från Trafikverket för att få leverera tjänsten – ytterligare bevis på att den går utöver det vanliga.
Lastbilen kör helt själv, men övervakas av lastbilsförare på distans och kan assisteras vid behov.
Einride passerade samma milstolpe i USA redan för ett år sedan. Så körningen i Morgongåva är närmare bestämt ”den första dagliga kommersiella autonoma fraktverksamheten i Europa”.
Kund är nätapoteket Apotea och lastbilen rullar mellan lagerlokaler i Morgongåva. Företagen har samarbetat i två år.
– Genom att börja automatisera rutter hoppas man ytterligare kunna öka nyttjandegraden av fordon och optimera logistikflöden, skrver Einride i ett pressmeddelande.
Einride grundades 2017 i Göteborg och utvecklar inte bara självkörande lastbilsteknik, utan även laddinfrastruktur och ett system för att administrera elektriska fordonsflottor.