Kinesiska elbilar måste kunna fördröja brand och explosion med minst två timmar efter att termisk rusning konstaterats. Det är ett av kraven i Kinas uppdaterade säkerhetsstandard – som fortsätter att ligga före både Europas och USA:s standarder.
Det rapporterar analysföretaget ID Tech Ex.
Dagens kinesiska standard från år 2021 kräver att passagerarna förvarnas fem minuter innan brand, explosion eller giftig rök. Den regeln ligger fast när den nya standarden träder i kraft i juli nästa år.
En orsak till att standarden (GB 38031) i sin uppdatering nu även vågar kräva två timmar mellan rusning och risk, är att det blivit enklare att implementera i och med bilarna numera typiskt använder LFP-celler, som är svåra att få att rusa termiskt. Om batteriet under test överhudutaget inte rusar efter vare sig extern eller intern uppvärmning eller punktering, klarar det tvåtimmarsregeln per definition.
Det nya tvåtimmarskravet kommer att leda till en årlig tillväxt på 15 procent för material som bromsar rusningen, spår rapporten.
Kina ligger enligt ID Tech Ex före både både EU och USA i standardiserad säkerhet mot termisk rusning. Kina var exempelvis först att kräva fem minuters varsel för utrymning.
USA och Kina befinner sig fortfarande i en fas med utkast, revideringar och uppdateringar och har ännu inga bindande krav på hantering av termisk rusning.
Både EU och USA använder FN:s standard UN ECE R100 (kring elbilssäkerhet generellt) som referens. EU använder den rakt av medan USA:s standard FMVSS 305a definieras av trafiksäkerhetsmyndigheten Nhtsa, som i praktiken sänker FN-kraven lite grand som kompromiss för att mindre begränsa innovation kring batteriteknik.
Att Kina springer före kan delvis förklaras med att landet ligger före USA och EU i elektrifieringen av vägtransport. Landet passerar just 50 procent plugin-fordon (alltså inklusive hybrider).