Den amerikanska trafikmyndigheten Nhtsa kliar sig i huvudet över Teslas närstående lansering av robotaxi. Myndigheten förstår inte hur det skulle kunna gå till eftersom Tesla såvitt känt saknar teknik för självkörning.
Nhtsa har skickat en rad frågor om Teslas implementering av självkörning och inväntar nu svar.
Som Elektroniktidningen och andra konstaterade för ett halvår sedan – när Tesla lanserade rattlösa fordon för robotaxi – så saknar företaget fungerande teknik för självkörning.
Nu är det bara veckor kvar tills Teslas färgstarke vd Elon Musk lovat att en taxitjänst ska starta i Austin, Texas – ”fully autonomously” som trafikmyndigheten Nhtsa påpekar i ett brev till Tesla.
Men det finns fortfarande inte några tecken på att Tesla har en fungerande lösning för robotaxi, än mindre en lösning som vägmyndigheter skulle kunna tänkas godkänna.
Det som Tesla har är varianter av övervakad självkörning, det som kallas nivå 2 i klassificeringssystemet SAE. Funktionen kräver att en förare sitter vid ratten beredd att gripa in när atomatiken fallerar.
Waymos taxi har som jämförelse självkörning på nivå 4, vilket är vad även Tesla skulle behöva. Det innebär helt enkelt att bilen kan ta sig från start till mål helt på egen hand.
Vad som kommer att hända i juni i Austin är öppet för att vem som helst att gissa.
Det enklaste svaret är ingenting – Elon Musks karriär är kantad av utfästelser som inte förverkligats. En annan möjlighet är att han omdefinerar ordet självkörning och helt enkelt sätter en person i framsätet för att hålla ett öga på ratten – det är den metod som typiskt används under utveckling av självkörning. Det vore en rimlig utväg.
Det kusliga svaret vore att han hittar ett sätt att köra över Nhtsa, och startar en tjänst utan myndighetens godkännande – med den maktposition han har i en USA-regering som är känd för att experimentera med sina konstituionella befogenheter.
Nhtsa:s frågelista är intressant eftersom den punkt för punkt går igenom vad som krävs för att implementera en självkörningsfunktion – för den som undrat.
Kommer bilarna möjligen att gå att fjärrstyra – och vilka gränser finns i så fall för vad som får fjärrstyras och under vilka omständigheter?
Det är en av frågorna. Intressant nog har Tesla faktiskt annonserat efter utvecklare som kan hjälpa till att implementera fjärrstyrning – som är ett beprövat koncept hos bland annat Waymo.
Andra frågor är om det möjligen är någon annan bil än de Tesla presenterat hittills som kommer att användas? Hur förmågan till självkörning verifierats? Vilka sensorer och vilken datorkraft som finns i fordonen? Den exakta skillnaden mellan en robotaxi och den övervakade självkörning som Tesla redan har? Under vilka omständigheter och parametrar som bilarna kommer att tillåtas köra på egen hand? Och vilka standarder kring autonoma fordon som Tesla anser att fordonen uppyller?
Läs hela frågelistan här (länk, pdf).
Tesla måste svara senast den 19 juni eller be om uppskov. Svar får vara konfidentiella.
– Det här är information som min personal behöver för att kunna utvärdera systemet i fråga, hälsar Tanya Topka chef på Office of Defects Investigation på Nhtsa, i brevet.