Produktion av katodmaterialet NMC och dess förstadier (pCAM) har inletts i Jorf Lasfar, Marocko. Ägare är Cobco – ett JV mellan marockanska investeringsfonden Al Mada och kinesiska katodmaterialtillverkaren CNGR.
Bygget annonserades 2023. Fabriken ligger 125 kilometer söder om Casablanca.
Även LFP-katoder (litiumjärnfosfat) ska produceras här. Den totala kapaciteten ska bli 70 GWh – motsvarande en miljon elbilar med 70 kWh-batteri. I vikt: 120 000 ton NMC-prekursorer och 60 000 ton LFP-katoder.
Marocko är ett handelsgynnat land i relation till både Europa och USA och kan få en viktig roll i elektrifieringen av transportsektorn. Landet har tillgång till kobolt och fosfater, och stor potential att växla över till förnybar el från sol och vind.
En växande fordonsindustri finns redan – bland annat har Renault och Stellantis tillverkning i landet. Fordonsexporten uppgick i fjol till 15 miljarder euro, en tillväxt på 6,3 procent.
Fler kinesiska företag i batteriekosystemet etablerar i Marocko:
• Shinzoom ska producera anoder till litiumjonbatterier i Tanger Tech City – ”Nordafrikas Shanghai”, ett industrikluster sponsrat av Kinas initiativ Belt and Road.
• Zhejiang Hailiang etablerar sig i samma område för att tillverka kopparkomponenter, bland annat folie till battericeller. Företaget har produktion i 20 länder.
• Gotion investerar 6,5 miljarder dollar i en battericellsfabrik – Afrikas första – med produktionsstart planerad till tredje kvartalet 2026.
• BTR New Material Group ska producera katoder i Tanger.
Huvudkälla: Reuters