Ente bildades år 2000 och fick skattefriavtalet efter ett anbudsförfarande.
I gengäld förbinder sig företaget att ha minst 50 anställda på heltid. Vilket förstås inte är en belastning alls så länge som företaget behöver dem. Idag är personalen på 56 personer.
Ytterligare ett villkor är att företagets produkter måste utvecklas på plats, bokstavligen, i lokalerna i en ekonomisk frizon i Katowice i södra Polen.
- Så vi kan alltså inte lägga ut arbetsstyrkan hur som helst, säger Damian Pustelnik.
Men inte heller det tycks vara ett problem i praktiken. Arbete kan fortfarande läggas utomlands. För den delen av omsättningen betalar Ente normal skatt.
Utbyte med universiteten
Personalen är ofta högt utbildad. Det finns en rekryteringsbas på tekniska universitetet i Schlesien. Halva arbetsstyrkan ägnar sig åt forskning och utveckling. Och företaget har flera universitetssamarbeten.
På fem år har företaget redan hunnit arbeta upp en omfattande produktportfölj. Här finns informationskiosker och växlar och koncentratorer för industrikommunikation.
Flaggskeppsprodukten just nu är kanske Emax, en systemlösning för trådlöst bredband. Det är certifierbart för Wimax. Systemet inkluderar basstation och klientenheter för både inom- och utomhusbruk.
Överhuvudtaget betraktar Ente just telekomsidan som sitt starka kort.
- Vi tror oss ha koll på den marknaden, så vi fokuserar där. Vi kan dess standarder och vi har produkter för dess olika segment, säger Damian Pustelnik.
På telekomsidan finns exempelvis telematik-PLC:er och moduler för GPRS/Edge och GPS. Och en handhållen mätenhet för teletekniker som klassificerar och mäter upp abonnentslingor - användbart nu när det fasta nätet digitaliseras.
När Polen gick in i EU krävdes plötsligt höjd säkerhet på det polska järnvägsnätet.
Det blev en god affär och ett mästarprov för Ente eftersom systemet ställer hårda realtids- och säkerhetskrav.
Systemlösningen heter Lokster och sköter automatbromsning, energiekonomi, beslutsundersstöd, antislir, antihalk, farthållare och systemdiagnostik och loggbok. Kommunikationen går via GPS/GPRS eller den trådlösa tågstandarden ERTMS.
Konkurrerar inte med Kina
Första generationen av produkten togs i bruk förra året i elloket ET22. Nu söker Ente nya kunder bland andra nyblivna EU-medlemmar som Tjeckien och Ungern, som också kan tänkas vara i behov av säkrare spårtrafik för att uppfylla EU-normer.
Nya funktioner, lägre priser än konkurrenterna och kompetensen att kunna integrera i existerande miljöer, räknar Damian Pustelnik upp som företagets konkurrensfördelar.
- Vi försöker inte konkurrera med Kina, Taiwan eller Korea. Det vore korkat. Istället fokuserar vi på nischprodukter och lägger en extra insats på programvaran.
Kompetens finns uppenbarligen på programvarusidan, eftersom ett av företagets nischer är ren mjukvaruproduktion. En av kundgrupperna är elektroniktillverkare som behöver drivprogram eller demonstrationstillämpningar till sina nyutvecklade kort.
Vinsten stannar i företaget
Omsättningen skuttade i år upp till 8,5 miljoner euro, från 1,3 miljoner året innan. Vinsten blev en miljon, netto.
Nästan alla pengar - 90 procent - stannar i företaget.
I företagets ekonomiska läge är det inga problem att samla kapital till nyinvesteringar. Och de behövs - just nu jobbar tillverkningen i dubbla skift. Om två år börjar man bygga lösningen: en 2000 kvadratmeters produktionsanläggning på tomten bakom nuvarande högkvarteret.
Den nya anläggningen kommer bland annat att producera Wimaxsystemet. Blyfritt förstås.