Nu i april går startskottet för forsknings- och utvecklingsföretaget Scania Infotronic, som Scania startar i samarbete med Mecel.
Syftet är att möta den väntade expansionen inom infotronik, vilket går ut på att ansluta fordonets intranät till Internet.- Tre branscher smälter samman: telekom, IT och fordon. För att bli framgångsrika på det området måste vi ta nya kreativa tag, säger Peter Gillbrand som ska basa över det nystartade företaget.
För att förena dessa tre branscher startar Scania och fordonselektronikföretaget Mecel forskning- och utvecklingsbolaget Scania Infotronic i Kista. Till att börja med får företaget runt tio anställda men på något års sikt kan de vara 30 om allt går enligt planerna.
Kontorstjänster i fordonetDet nya företaget ska ta fram IT-baserade lösningar som kan integreras med kundens, transportföretagets, informationsstruktur.
- Vår vision är att ta in pc:n i bilen. Man ska kunna utföra kontorstjänster, surfa på internet och utnyttja GPS för satellitnavigering, säger Björn Linderö som ansvarar för utveckling av transportinformatik på Scania och som snart börjar arbeta på Infotronics.
Företaget ska exempelvis ta fram funktioner för att kontrollera lastens temperatur, överfallslarm som kan kopplas direkt till ett bevakningsföretag och stöldlarm som ringer upp polisen om tjuvar försöker ta sig in i fordonet. Man ska även kunna registrera data som varvtal och bränsleförbrukning. Ett annat viktigt område är så kallad fleet management (transportlogistik).
- Vi vill öka kundens effektivitet. De ska lätt kunna omdirigera fordon, undvika tidsfördröjning och undvika att behöva köra med tomma lastbilar, säger Hasse Johansson, som är vd på Mecel och sitter i Infotronics styrelse.
Det är dock inte meningen att förarna ska surfa med tangentbord och mus samtidigt som de kör.
För att inte riskera trafiksäkerheten ska Infotronics satsa på andra människa- maskin-gränssnitt som exempelvis röststyrning.
Grunden för inovationerna är att alla fordonets datorer kopplas ihop i ett intranät. En enda kabelslinga ska förmedla informationen till alla fordonets elektriska och elektroniska system.
Prototyp finns frammeBjörn Linderö berättar att Scania redan kommit en bit på väg. Man har exempelvis prototyper där en miljötålig pc har kopplats till bilens databussar, vilket gör att man kan köra Internet från fordonet.
Att man valt just Kista som bas är ingen slump. Här finns närheten till telekomindustrin såväl som KTHs filial i Electrum. Scania Infotronic har som ambition att samarbeta med universitet och högskolor. Företaget har inlett diskussioner med KTH, men ännu är inga beslut fattade.
Scania och Mecel äger Infotronics gemensamt. Scania är majoritetsägare.
Charlotta von Schultz