Den franska armén sägs beslutat sig för att inte köpa Bluetooth just på grund av störningar på kommunikationsutrustning.
- Interferensen med annan elektronik beror mycket på vilket effekt sändaren har, säger Bo Eriksson vid Luftfartsverket i Norrköping. Men vi vet mycket lite om Bluetooth och eventuella problem. En anledning är att det inte finns någon produkt att genomföra tester med.
Bo Eriksson påpekar att man är mycket försiktig med allt som kan misstänkas störa flygningar. Det finns till exempel inga klara bevis för att mobiltelefoner verkligen stör elektroniken i planen. Dessutom är det så att ju nyare planen är desto högre är säkerheten vid flygningarna och desto känsligare är utrustningen. Det kan medföra att det som inte är säkerhetsproblem idag blir det om några år.
- Mycket av den säkerhet som finns i teknologin har tagits fram tillsammans med flygindustrin, säger marknadschef Anders Edlund vid Ericsson Mobile Communications i Lund. Bluetooth använder det öppna bandet, där finns det andra sändare och de kan möjligtvis störa varandra.
Sändarna kan alltså störa och bli störda av trådlösa nätverk, mikrovågsugnar och konkurrerande teknologier.
För att undvika störningar görs snabba frekvenshopp mellan 80 kanaler. Om en sändning avbryts skickas paketet om på en annan kanal. Bluetooth använder 1 mW
i sändningseffekt, en mobiltelefon har upp till 2 000 gånger högre effekt.
- Bluetooth uppfyller EMC-direktivet, det som bland annat styr var mobiltelefoner får användas, säger Anders Edlund.
Jan Welinder som är chef för EMC-labbet vid Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut i Borås säger att Bluetooth förmodligen inte kommer att störa. Men några tester med just Bluetooth har inte genomförts, så länge EMC-direktiven uppfylls är det tillräckligt.
- Erfarenheten säger oss att hög frekvens i kombination med låg effekt har mycket liten störningsgrad.
Jorge Ignacio som är chef för den medicintekniska avdelningen vid Karolinska Sjukhuset i Solna är av samma åsikt.
- Vissa sjukhusavdelningar, till exempel telemetri, kan vara extra känsliga. Vi kommer att vara mycket uppmärksamma på om det finns misstankar om störningar. Det är verkligheten som ska styra, inte vad man kommit fram till i ett direktiv.
Copyright Elektroniktidningen