- Hittintills har vi fått ett bra gehör. Det råder en stor entusiasm hos regeringen, säger Rolf Rising.
ISA, som är en statlig myndighet med uppdrag att locka investerare till Sverige, har under två år förberett ett förslag om utbildning och forskning i intelligenta säkerhetssystem för fordon. Sådana system kan till exempel hjälpa förare upptäcka älgar i vägkanten eller motverka att en lastbil välter.
Anslaget ska enligt förslaget fördelas över fem år. Pengarna ska bland annat användas till 150 studieplatser i en ny magisterutbildning i Intelligenta fordonssystem.
Infrastrukturpropositionen, som kom i början av oktober, nämner ISAs förslag, men ger inga konkreta förslag om fördelning av medel. Diskussioner mellan ISA och regeringen pågår och i december ska det finnas ett beslut, tror Rolf Rising.
Svenska bilar har rykte om sig att vara säkra, och svensk bilindustri har stora möjligheter att påverka världsmarknaden. Volvo ansvarar för utvecklingen av elektroniken för Fords lyxigare modeller. Saab har motsvarande ansvar inom General motors (GM). Tillsammans producerar Ford och GM 50 procent av världens personbilar.
- Traditionellt har utvecklingen handlat om passiv säkerhet. Men just nu sker en förnyelse för aktiv säkerhet. Det pågår en tyst revolution i fordonssäkerhet idag. I skuggan av uppmärksamheten för telekom, säger Rolf Rising.
- Trafiksäkerhet är en väsentlig del av varumärket för svensk fordonsindustri. För att vi ska fortsätta ha initiativet krävs att vi gör en nysatsning, högskolan, näringslivet och instituten tillsammans. Trafiksäkerhet och näringspolitik kan gå hand i hand, säger Rolf Rising.
Jan Tångring