ABB installerar ett batterilager på ditt företag och låter dig hyra det mot en månadsavgift. Det kallas BAAS, battery-as-a-service. Abonnenterna kan vara allt från datacenter till kommersiella byggnader.
I ”ditt” batterilager kan du spara el när den är billig, och använda elen – eller till och med sälja den – när den är dyr. Du kan sänka din effekttariff genom att platta ut din förbrukning. Och du kan delta i flexmarknad och frekvenshandel. Med mera – du har till exempel en batteribackup om det blir strömavbrott.
Fast det är inte du som har kontrollen över något av detta, utan ABB administrerar och optimerar alltsammans som en del av tjänsten. ABB sköter förstås även drift och underhåll.
Genom att ABB aggregerar sina kunder – och kvalificerar sig för olika roller på elmarknaden – kommer du via ABB åt marknader som du praktiskt eller juridiskt inte kommit åt på egen hand, om du installerat ditt eget batteri.
Och så kommer du undan en hög upfrontkostnad för köp av batterilagret.
Batterier som tjänst av detta slag – med batterier placerade hos abonnenten – finns i USA och Australien.
Och en liten, liten aktör har faktiskt hunnit före jätten ABB i Europa, en finländare: Jukka Järvinen. Av en slump har Elektroniktidningen en intervju med honom och hans bolag Teravoima i det kommande numret av magasinet Elektroniktidningen.
Eller också är det inte en slump utan ett tecken i tiden för affärsmodellen i sig? IEA (International Energy Agency) gissar att världens totala batterilagerkapacitet år 2030 kommer att vara sex gånger större än idag.
– Vi ser en betydande potential att skala upp detta globalt, säger Stuart Thompson, chef för ABB:s division Electrification Service.
ABB gör nu genomförbarhetsstudier med potentiella kunder. Partner bidrar med energiövervakning, dataanalyser och finansiell långtidsplanering.