- Väldigt många, minst 15 kanske fler, var med och ansökte förra gången. Nu har de arbetats vidare på förlagen som i många fall blivit mycket mer kompletta, säger Lars-Gunnar Larsson, programansvarig på Vinnova.
Ett praktexempel på styrkelyft visar exempelvis projektet med titeln Autocom Region. Här har de fyra klustren, Microwave Road, Telematics Valley, Innovatum och Open Arena Lindholmen gjort en gemensam jättesatsning, istället för att som förra gången gå var och en för sig.
Visionen är att göra Göteborgsregionen och Västsverige till ett centrum i världen för utveckling av avancerad fordonsteknik och fordonsrelaterad kommunikationsteknik. Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg är engagerade i projektet, medan företag som Saab, Volvo och Ericsson är representanter från näringslivet.
- Syftet med Vinnovas satsning är att företag, offentlig sektor och akademi ska samarbeta i en region. Satsningen ska leda till klar tillväxt i regionens befintliga företag och målet är att regionen ska bli världsbäst inom det egna området.
Även Fiber Optic Valley, som sträcker sig från Gävle till Sundsvall, är med i andra tävlingsomgången.
Regionen fick ett utvecklingsbidrag på 1,5 miljoner kronor i förra vändan för att utveckla sin satsning inför denna tävlingsomgång.
Första omgången av Vinnovas Vinnväxtprogram avgjordes i april i fjol. Då korades tre vinnarregioner, Robotdalen vid Mälaren, Uppsalas biotekniksatsning "Uppsala Bio" samt Skånes livsmedelssatsning "Innovation i Gränsland", bland 51 ansökningar. De får 10 miljoner vardera i tio år. Denna gång är målet att utse upp till sex vinnare, men det kan bli betydligt färre.
- Hur många det blir beror på kvaliteten i förslagen.
Även nu ligger 300 miljoner i potten som ska delas ut under en tioårsperiod. Tävlingen avgörs i november.
Anna Wennberg