- Vi ska gör fordon mer miljövänliga, minska vikten och luftmotståndet och förbättra kör-, ljud- och vibrationsegenskaperna, säger Annika Stensson på KTH, projektledare Centre for ECO2 Vehicle Design, en satsning på innovativa fordon, farkoster och system.
- En del kan åtgärdas i konstruktionen men elektroniken behövs för att hjälpa till lite extra. Som för aktiv bullerreducering och aktiv hjulupphängning till exempel.
Vinnovas satsning bygger på en intensiv samverkan med andra intressenter. För Annika Stenssons del gäller det att få Scania, Volvo Lastvagnar och Construction Equipments, Saab Automobil, Bombardier, underleverantörer, Banverket och Vägverket att stampa i takt. Nu inleds kontraktsförhandlingarna.
- Till årsskiftet vill vi vara igång. Vi vill ta ett större grepp för varje fordonsslag; tåg, lastbilar, personbilar, lastmaskiner, och börjar med att skapa virtuella fordon. Utifrån visionerna prioriterar vi mellan alla våra idéer, säger Annika Stensson.
Säkert kommer man ha ett visst utbyte med IVSS, ett nationellt projekt med bas i Göteborg emd fokus på intelligent fordonssäkerhet.
- Min forskargrupp jobbar redan i IVSS så det blir naturligt, säger Annika Stensson.
Ett arbetslivscentrum startar vid Linköpings universitet, ett logistikcentrum vid Lunds universitet och tekniska högskola och ett centrum för infrastruktur och effektiva transportsystem vid Karlstads universitet.
Erika Ingvald