Liten billig termistor klarar 1000 grader
Att minimera utsläpp från förbränningsmotorer kräver noggrann mätning av avgasernas temperatur, från minus 40°C upp till 1000°C. TDK-EPC hävdar att man tagit fram den första sensorn som inte bara klarar så höga temperaturer utan även alla andra krav från bilindustrin.TDK-EPC hävdar att man löst detta, och tagit fram en termistor som har nästan lika bra stabilitet vid höga temperaturer som platinavarianterna, är lika bra vid låga temperaturer som konventionella termistorer, och nästan lika billig.
Hemligheten sitter i såväl materialet som tillverkningsprocessen. Termistorelementet består av en monolitisk så kallad Perovskikeram, YCrO3, som genom en förbränningsprocess (co-firing) förses med keramisk kapsel och förbinds till yttervärlden med hjälp av två platinaelektroder. Jämfört med platinatermistorer är dock mängden platina som krävs betydligt mindre.
Resultatet är en sensor där resistansen avtar med temperaturen (NTC) som har betydligt högre känslighet än platinatermistorer vid låga temperaturer – upplösningen ligger kring en halv grad ner till minus 40 °C och bra signal-brusförhållande upp till 500 °C. Samtidigt klarar den upp till 1000 °C med tillräckligt hög noggrannhet. Responstiden ligger kring 2,9 sekunder.
Termistorn mäter bara 2 x 3 mm, har en livstid på över 10 000 timmar, är vibrationstålig och är minst 10 procent billigare än platinasensorer. Enligt TDK-EPC är denna termistor en kombination av kunnande från de båda sammanslagna bolagen TDK och Epcos.
– TDK hade processtekniken, de visste hur man styr förbränningsprocessen utan att få oxidation på ledarna. Epcos hade materialkunnandet. Var och en för sig hade inte kunnat ta fram denna produkt, men tillsammans gick det på knappt ett år, berättar företagets pr-chef Mark Dietrich för Elektroniktidningen.