JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Hiphopstjärna ska öka Intels kreativitet

Hiphopstjärna ska öka Intels kreativitet

Halvledarjätten Intel har rekryterat William James Adams, mer känd som Will.i.am, frontfigur i gruppen Black Eyed Peas, som ansvarig för kreativ innovation.
När Polaroid ifjol rekryterade megastjärnan Lady Gaga till posten som ”creative director” höjdes ett och annat ögonbryn, och kommentarer om renommésnyltning var legio. Nu visar Intel att detta är en trend, genom att rekrytera Will.i.am som ”director of creative innovation”.

Will.i.am ska, enligt nyhetsbrevet Digital Trends, arbeta med bärbara datorer, smartmobiler och surfplattor, inom ramen för en kampanj som Intel kallar ”computer continuum”. Tanken är förstås att musikstjärnan ska öka underhållningsfaktorn i varumärket och i kommande produkter.

– Jag använder processorer och datorer i nästan allt jag gör, och när jag ser en Intelkrets så tänker jag på alla kreativa sinnen som varit inblandade, och som hjälper mig att förstärka min egen kreativitet, citeras han från gårdagens presskonferens.

Att det är ungdomen som ska attraheras med hjälp av Will.i.am är Intel helt öppen med.

– Det är avgörande att Intel och våra innovationer visas upp för den globala ungdomskulturen som tar till sig nya produkter och nya former av kommunikation och underhållning, sa Debora Conrad, Intels marknadsdirektör.

Noteras kan att Will.i.am även deltagit i utformningen av robottävlingen First Robotics Competition, en variant av First Lego League för aningen äldre ungdomar.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)