JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kortslutning fick batteriet att brinna

Kortslutning fick batteriet att brinna

Det var med största sannolikhet en kortslutning som orsakade batteribranden i det japanska Dreamlinerplanet på Bostons flygplats den 7 januari i år.
Det konstaterar den amerikanska transportsäkerhetsmyndigheten NTSB.

På en presskonferens förra veckan presenterade NTSB sina slutsatser om batterihaveriet. (länk)

Det var en kortslutning i en av de åtta litiumcellerna i batteriet som ledde till en okontrollerad kemisk reaktion som spred sig till de övriga sju battericellerna.

NTSB sa på presskonferensen temperaturen inuti batteriet översteg 500 grader Fahrenheit. Det motsvarar drygt 260 grader Celsius.

Nu tror man sig veta hur det gick till – men ännu inte varför.

Det kan bero på de enskilda cellernas laddning, det kan också bero på fel vid själva tillverkningen av cellerna eller fel vid tillverkning av batteripaketet.

NTSB:s utredningsresultat gäller batteriehaveriet på den 787:a från Japan Airlines som stod parkerad på Loganflygplatsen i Boston den 7 januari.

Batteribranden i den 787:a som tvingades nödlanda på Takamatsuflygplatsen i Japan veckan därpå är ännu inte fullt utredd. Här samarbetar flygsäkerhetsmyndigheterna i både Japan, Frankrike och USA tillsammans med Boeings egna utredare.

Bakgrund:

Boeing är den första flygplanstillverkare som valt att installera litiumbatterier i stor skala för att spara vikt. I Dreamliner har man ersatt flera pneumatiska system med elektriska system. Även den europeiska konkurrenten Airbus går samma väg men Airbus har ännu inte levererat något av sina nya A350.

Första veckan i januari i år inträffade den första incidenten med brinnande batterier i Boeing 787 Dreamliner. Det var ett plan som stod parkerat på  Loganflygplatsen i Boston.

Veckan därpå tvingades ett  Dreamlinerplan nödlanda på Takamatsuflygplatsen i Japan efter kraftig rökutveckling, som sedan visade sig  komma från batterierna.

Flygsäkerhetsmyndigheter världen över stoppade alla flygningar med de 50 Dreamlinerplan som hittills har tagits i trafik. Innan felet är funnet och åtgärdat får planen inte lämna marken – Boeing får inte ens göra testflygningar.

Boeing har order på fler än 800 Dreamlinerplan från 57 flygbolag över hela världen. En av kunderna är Norwegian, som beställt åtta plan.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)