Bron slår larm när bilen är för tung
Tore Nilsson på Malmöföretaget Brimon ligger bakom en ny svensk IoT-applikation som kan innebära miljarder i minskade utgifter för vägunderhåll. Egenutvecklade sensorer håller helt enkelt koll på att lastbilarna på vägarna inte är för tungt lastade.Affärsidén är att ge vägförvaltaren ett instrument att kontrollera slitaget på vägarna. Om lastbilarna är för tungt lastade sliter de mer på vägarna och kostar förvaltaren pengar.
- Broar är bra mätstationer för vårt system. De fungerar kan som en våg som till och med kan mäta vikten i varje axel i en boogie. Det vi är intresserade av är inte om bron håller utan vilket slitage lastbilen utsätter vägen för, säger Tore Nilsson.
I dag är det ofta en vägentreprenören som "förvaltar" vägen i tidsperioder upp till 25-30 år efter att den är byggd. Därför finns det intresse för vägbyggaren att installera sensorer som slår larm om lastbilstrafiken sliter för hårt på vägen.
När speditörerna blir medvetna om att överlaster kan avslöjas är förhoppningen att det blir slut med för tungt lastade bilar.
Tore Nilsson började utveckla tekniken för fem år sedan, långt innan begreppet Internet of Things slagit igenom. Men nu är han den del av den svenska IoT-vågen och nämns i IVA-rapporten Internet of Things i Sverige som ett expel på hur Sverige kan visa framfötterna.
- Vi tog hjälp av forskare på Lunds universitet och Kistaföretagen Bluewave Technologies och Carlander att ta fram utrustningen och nu har vi en kommersiell produkt framme, säger Tore Nilsson.
Så här går det till:
Sju stycken trådtöjningssensorer per körfält placeras strategiskt i bron. Sensorerna fästs på armeringsjärnen när man gjuter en ny bro, eller på en stålplatta som skruvas fast på en befintlig bro.
Insamling av data sker över kabel till en centralenhet ute på bron. Där bearbetas och utvärderas mätdata som skickas över gsm-nätet till en mätserver.
Kunden kommer sedan åt resultatet via inloggning på Brimons webbplats.
- Det är Bluewave som utvecklat centralenheten där ett egenutvecklat mätkort finns för optimering av mätningsprocessen. Även kommunikationsprotokollet är egenutvecklat, säger Tore Nilsson.
Samma system ska kunna användas i andra sammanhang, till exempel att mäta påfrestningarna i trä- och stålkonstruktioner i byggnader. Minns tidigare vintrars många takras.
- Vi har också mätt rörelser i en gammal 1100-talskyrka i Västergötland för att se om den var värd att räddas eller måste rivas. Den kunde räddas, säger Tore Nilsson.
Töjningssensorerna gjuts in i bron bland armeringsjärnen. Signalerna bearbetas direkt av centralenheten ute på bron (bilden på Tore Nilsson ovan till vänster) och skickas vidare till en mätserver.