Bert fick inte första Nevs-Saaben
Den kände entreprenören Bert Karlsson i Skara är sur för att han blev portad från pressvisningen av nya Saab:en i Trollhättan. Och inte heller fick han köpa det första nya serietillverkade exemplaret. Det hamnar på museum.Försäljningen av de nya Saabbilarna. som nu har börjat serieproduceras i lugn takt vid den Nevs-ägda fabriken i Trollhättan, startar inte förrän den 10 december klockan 14.00 – och bara genom anmälning på biltillverkarens hemsida www.saabcars.com.
De handlar om en Saab 9-3 Aero Sedan med en 2,0-litersmotor på 220 hästkrafter. Priset är 279 000 kronor med manuell växellåda och 289 000 kronor med automatväxellåda.
Övriga specifikationer och förteckning över utrustning offentliggörs först på tisdag när försäljningen börjar.
Nästa år kommer en ansiktslyftning av modellen samtidigt som en batteridriven laddelbil lanseras.
- Vårt kompromisslösa mål är att bli en av ledande elbilstillverkare. I Kina finns redan en stor efterfrågan på våra elbilar, och där lanserar vi under 2014 de första modellerna. Allt eftersom kommer vi att lansera våra elbilar på fler marknader, skriver National Electric Vehicle Sweden på sin hemsida.
Enligt Nevs egen presentation av elbilssatsningen ska forskning kring batteriteknik, framtida lösningar för eldrift och nya, lätta material baserade på nano- och grafenteknik, i samverkan mellan Sverige, Kina och Japan. (Länk)
Men det första exemplaret som Bert Karlsson ville köpa, vem får det?
- Den första bilen kommer vi nog inte att sälja till någon privatperson, säger Nevs informationschef Mikael Östlund, tidigare informationssekreterare hos förre försvarsministern Sten Tolgfors.
Det troliga är att just det exemplaret hamnar på Saabmuséet i Trollhättan.
Läs mer om National Electric Vehicle Sweden och Saab här.