Batterigurun har talat
Dr Menahem Anderman, grundare av konsultföretaget Advances Automotive Batteries, har tagit tempen på elfordonsindustrin och batterisystemleverantörer.Totalt 18 fordonstillverkare och 20 batteriföretag har levererat sin syn på utvecklingen och allt har tolkats och sammanfattats i en rapport på flera hundra sidor med ett väl tilltaget pris på cirka 50 000 kronor.
Den som inte vill köpa grisen i säcken kan börja med att botanisera i den 22-sidiga Executive Summary.
Där kan man bland annat få en analys av elbilstillverkaren Tesla Motors mytomspunna batterier. Många har ifrågasatt den låga produktionskostnaden för batteripacket i Tesla S, men Dr Anderman förklarar varför det är så lågt.
1. De 18 650 cylindriska småbatterierna från Panasonic är billigare per kWh än andra batterier.
2. De stora volymerna.
3. Batteripack med mycket kWh ger lägre packkostnad.
Dr Anderman räknar på en produktionsvolym av 25 000 stycken 60 kWh-pack för 2013 och kommer fram till en produktionskostnad på 343 dollar per kWh.
År 2016 väntas Tesla Motors göra 50 000 batteripack och då sjunker kostnaden till 279 dollar per kWh.
Men att Tesla skulle lyckas tillverka en bil som rullar 32 mil (200 miles) på en laddning till ett pris på gatan på 35 000 dollar är det få av de experter som Dr Anderman intervjuat som tror på.
Andra slutsatser i rapporten:
1. Marknaden för fullhybrider, det vill säga starka hybrider utan laddningsmöjlighet, kommer att växa.
2. Marknaden för stopp-start-fordon kommer att växa i Europa och Japan.
3. Batterielbilar och laddhybrider kommer att ha en global marknadsandel på cirka 1,5 procent år 2020.
4. Biltillverkarna ger rejäla rabatter på laddelbilar för att få upp volymerna.
5. Fram till 2016 kommer Renault-Nissan att sälja flest batterielbilar i världen. Tesla är tvåa och BMW trea.
6. Batteripriser till laddelbilar sjunker snabbare än kostnaden att tillverka dem, det vill säga att många batteritillverkare sänker priset för att komma in på marknaden.
7. Cellvärden för batterielbilar är i dag 110-160 Wh/kg. Undantaget är Tesla som har ett cellvärde på 248 Wh/kg.
8. Nästa generation celler till batterielbilar kommer 2016-201. Energidensiteten kommer att vara 15-20 procent högre.
9. Li-jon-batterier till tunga hybrider är en bristvara. De fyra stora Blue Energy Japan, PEVE, Sanyo och Hitatchi satsar på prismatiska celler med nickelbaserade katoder för just HEV-fordon.
10. Den globala marknaden för li-jon-batterier kan vara 25 miljarder kronor 20156 och 60 miljarder kronor 2020.
(Sammanfattat av Magnus Karlström, redaktör för nyhetsbrevet ”Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon”.)