Nu kommer ”Das e-Auto”
Under två veckor, den här veckan och nästa, förvandlar tyska Volkswagen Tempelhofflygplatsen i Berlin till en marknadsplats för sin satsning på elbilar och laddhybriden. VW:s slogan Das Auto förvandlas nu till Das e-Auto.Annonserna är ett led i att uppmärksamma de två e-Auto-veckorna i Berlin där besökarna får provköra Volkswagenbilar med olika drivlinor, bland annat de två rena elbilarna e-Golf och e-Up och laddhybriden Golf GTE.
Volkswagen utmärker sig med att laddelbilarna är vanliga VW-modeller som finns både som förbränningsmotorbilar och laddelbilar eller laddhybrider.
På lördag klockan 14 arrangerar VW en Google Hangout på ämnet What electrifies our future med två experter från VW och fyra onlinebloggare. Sändningen sker på denna länk.
Volkswagen har gjort en livscykelanalys LCA för e-Golf. I LCA-studien ingår tillverkningen av komponenter, tillverkningen av bilen, användningen och återvinning.
Om grön el används för att ladda e-Golf släpper e-Golf ut 61 procent mindre CO2 än en bensindriven Golf 1.2 TSI på 85 hästkrafter.
Fakta om batteriet i e-Golf
Batteriet väger 318 kilo, en femtedel av hela bilens vikt.
Batteriet är vätskekylt och har en kapacitet på 24,2 kWh eller 0,76 kWh per kilo.
Batteripacket består av 264 celler och 27 moduler.
Total spänning är 323 V.
Batterigarantin är åtta år eller 160 000 kilometer.
Med en 40 kW DC-laddare kan e-Golf laddas till 80 procent på 30 minuter.