JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Stirlingmotorn – en svårstartad historia

Svenska Stirlingmotorn

Svårstartad historia

Den miljövänliga men svårtillverkade Stirlingmotorn har utvecklats i Sverige sedan 1960-talet i företaget United Stirling och under senare år inom Kockums.
Förhoppningarna och visionerna om den ”perfekta” motorn är fortfarande lika stora som när Robert Stirling och hans bror, ingenjören James, byggde den första varmluftsmotorn för snart två sekler sedan.

(Bilden på Robert Stirling är från Wikipedia)

Och nog behövs det kraft från ovan för att få igång prästens gamla svårstartade motor. Philips gjorde det första, stora startförsöket under andra världskriget.

Den tysta motorn skulle driva generatorer till militärens radioapparater. Men freden kom, liksom annan bättre teknik.

Tjugo år senare dök ritningarna upp i Sverige.

Den avgasfria motorn var perfekt för gruvfordon, tänkte man, och den svenska staten plockade fram en miljard för att sätta fart på motorn. Men återigen visade sig annan teknik vara bättre.

Den tysta motorn, med sina stora värmeförluster, kunde kanske ge el och värme i husbilar, tänkte man på svenska United Stirling som tagit över patenten från Malmfonden.

Men oljekrisen kom och husbilarna stannade, liksom Stirlingmotorn.

Då gick turen till Televerket och FFV. Resultatet blev två stycken generatorkärror drivna av en förenklad version av Stirlingmotorn. Undrar var de står parkerade idag?

Visserligen var motorn stor, dyr och komplicerad, men den var ju "perfekt". Kanske något för militären?

Kockums monterade Stirlingmotorn i sina ubåtar, och för första gången gjorde den succé.

Storlek, kostnader och underhåll spelade ingen roll. Den tysta driften, de små utsläppen och den luftoberoende förbränningen betydde mer.

Och faktiskt; Stirlingmotorn har varit ett av Kockums främsta försäljningsargument för sina ubåtar!

Kockums ubåtar har väckt förundran världen över för sin tysta gång och sin tillförlitliga och uthålliga undervattensförmåga - allt tack vare stirlingmotorn som inte bullrar och inte kräver vanlig atmosfäriskt syre. (Bilden till höger och bilden högst upp är från Kockums).

Men utvecklingen har varit kantad av tekniska svårigheter. Den gasfyllda motorn, som arbetar med stora temperaturskillnader och höga tryck, ställer stora krav på materialet.

- Hade det varit lätt hade vi haft hur många Stirlingmotorer som helst på marknaden i dag, som en Kockumsingenjör har uttryckt det.

Så fungerar Stirlingmotorn:
I en Stirlingmotor produceras värme i en förbränningskammare separat från själva motorn.

Värmen omvandlas till energi i motorn via gas i ett helt slutet system. Gasen tvingar kolvarna i motorn att röra sig och producera rörelseenergi.

Allt som Stirlingmotorn behöver är värme och det spelar ingen roll hur värmen produceras.

Den kan utvinnas ur solstrålning eller komma från allt som brinner: olja, diesel, bensin eller gas.

Dessutom är en Stirlingmotor flexibel, tyst och vibrationsfri. Alla dessa egenskaper öppnar ett vitt fält av möjliga användningsområden.

Källa: Stirlingmotorn - en motor för framtiden.

Den svenska Stirlinghistorien:

40-talet
Philips i Holland utvecklar olika typer av Stirlingmotorer, bland annat för att driva militär radioutrustning.
60-talet
Det svenska företaget United Stirling bildas för att tillverka stirlingmotorer på licens från Philips.
70-talet
Den amerikanska industrin går in med utvecklingspengar till både bilmotorer och solkraftverk.
80-talet
United Stirling utvecklar Stirlingmotorer för bilar. V4X-konstruktionen (bilden till höger) har Saabs V4-motor från Ford i Köln som bas. V4X-motorn togs fram i flera varianter - X1, X2, X31 och X36. Bilden är från Lundaprofessorn Gunnar Lundholms uppsats om V4X-motorerna.
80-talet
United Stirling samarbetar med McDonnell Douglas om solkraftverk. United Stirling utvecklar motor och generator och MD solspeglarna.
80-talet
Efter energikrisen på 70-talet blir oljan åter billig och det amerikanska intresset för både solenergi och alternativa bilmotorer sjönk.
80-talet
Kockums drabbas av varvskrisen och den civila verksamheten läggs ned. United Stirling blir en avdelning inom Kockums enbart för utveckling av ubåtsmotorer.
80-talet
Kockums sätter 1988 in sin nyutvecklade fyrcylindriga Stirlingmotor i ubåten Näcken. Motorn drivs av syrgas och dieselolja i ett slutet system vilket ger den unika egenskaper. Den bullrar inte och kan vara under vatten i veckor.
90-talet
Kockums licensierar den tvåcylindriga V160-motorn till det tyska företaget Solo. V160-motorn utvecklades på 80-talet för så kallade mobile homes i USA.
90-talet
Det nybildade amerikanska solenergiföretaget Stirling Energy Systems får 1997 licens på Kockums fyrcylindriga 25 kW-motor, en lillasyster till Kockums 75 kW ubåtsmotor.
00-talet och framåt
Klimatfrågan och höga oljepriser gör Stirlingmotorn glödhet igen. Stirlingmotorn kan "köras" på vilken energikälla som helst. Den behöver bara värme och kyla för att fungera.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)