Bäst batteri bara i kol
En laddbar batteriarkitektur, enbart baserad på kol och bättre i alla avseenden är litiumjonbatterier, är vad den japanska materialspecialisten Power Japan Plus påstår sig ha utvecklat. Företagets teknikchef, Kaname Takeya, har varit med i utvecklingsarbetet av batterierna i både Toyota Prius och Tesla model S.Fördelarna med den nya arkitekturen är många, enligt Power Japan Plus. Den ger batterier som påstås få högre energieffektivitet, samtidigt som de kan laddas snabbare än något litiumjonbatterie på marknaden.
Hemligheten är batteriets unika kemi. Både anod och katod består endast av kol och dessa är kombinerade med en organisk elektrolyt som tillåter strömflöde i olika riktningar – laddning och urladdning. Batteriet klarar 3000 laddcykler och kan laddas ur fullständigt utan att ta skada.
Genom att det enda aktiva materialet är kol, är batteriet dessutom återvinningsbart till 100 procent liksom extremt konkurrensmässigt i pris.
Ytterligare en fördel som Power Japan Plus framhåller är att batteriet inte heller har några temperaturvariationer när den används. Det betyder att det inte finns risk för så kallad thermal runaway eller krav på externa kylsystem.
Planen är att börja tillverka det nya batteriet, kallat Ryden batteri, i mindre skala för jämförelsetester senare i år vid företagets anläggning i Okinawa, Japan. Tanken är sedan att licensiera ut tekniken till befintliga batteritillverkare, som sedan kan producera batterier till branscher med större efterfrågan, exempelvis elbilar.
Se videon som berättar om batteriet Ryden (här).