JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Feltajmat sms bäddar för bilolycka

Feltajmat sms bäddar för bilolycka

Upphinnandeolyckor står för en tredjedel av alla bilolyckor enligt en omfattande undersökning gjord av Safer, ett fordons- och trafiksäkerhetscentrum vid Chalmers. Analys av ögonrörelsemönster visar att sms:ande förare är olycksfällor.
– Vi har hittat en tydlig förklaring till hur distraktionsolyckor uppstår. Upphinnandeolyckor inträffar när bilen framför bromsar precis när man släppt blicken från vägen, oavsett om blicken bort är kort eller lång, säger Trent Victor, professor och forskningsledare på Safer, som lett ett svenskt forskarlaget som analyserat förares ögonrörelsemönster innan olyckor.

Projektet: Över 3000 förare har under tre års tid kört bilar försedda med special-instrument som har samlat in data och video. Forskningscentrumet Safer ledde projektet där forskare från Chalmers, Volvo Personvagnar, AB Volvo, University of Wisconsin, och University of Michigan ingick.

Finansiären: Amerikanska forsknings-programmet Strategic Highway Research Program (SHRP 2), som administreras av Transportation Research Board hos amerikanska National Academy of Sciences.
De svenska forskarna har studerat incidenter dokumenterade i det amerikanska forskningsprogrammet Strategic Highway Research Program, SHRP 2, som är det största trafiksäkerhetsprojektet någonsin.

I tre år har flera tusen förares bilfärder kontinuerligt spelats in; information som sedan legat till grund för forskarnas analyser.

Tidigare har man trott att bristande uppmärksamhet i form av blickar bort längre än två sekunder är de som är mest riskfyllda, men studien visar att fel tajming är en betydligt värre faktor. Likaså har forskarna – inte förvånande –  kommit fram till att det är förknippat med stor risk att titta på sin mobiltelefon medan man kör. Att tala i den är däremot – mer förvånande – förknippat med en signifikant sänkning av olycksrisken.

– Det kan tyckas anmärkningsvärt att telefonsamtal inte förhöjer risk, men våra resultat är i linje med en rad andra som studerat fältdata, och i linje med våra övriga resultat: att risken kommer från visuell distraktion, säger Trent Victor.

Med aktiva säkerhetssystem – exempelvis system för kollisionsvarning och automatisk inbromsning – kan denna typ av olyckor i framtiden förhindras, eller åtminstone konsekvenserna av dem minskas, menar forskarna, som samtidigt påpekar att det enklaste sättet att undvika upphinnandeolyckor ändå är att hålla ett säkert avstånd till framförvarande bil och hålla ögonen på vägen.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)