Rejält lyft för tålig svensk
Växjöföretaget JLT Mobile Computers har utvecklat tåliga datorer i 20 år. Men sedan två år har företaget vässat -strategin. Produkt-portföljen har förnyats och rationaliserats. Numera vänder man sig enbart till kunder som kräver riktigt hög prestanda, tålighet och tillförlitlighet. Resultatet är fem kvartal på raken med vinst och ökad försäljning.Per Holmberg |
Ett led i effektiviseringen har varit att koncentrera produktionen till Flextronics i Ronneby samt att börja göra förserier, kundanpassningar och lågvolymprodukter i de egna lokalerna Växjö.
Lanseringen av produktfamiljen Verso i början av förra året är ett tydligt tecken på företagets high-end-strategi; familjen släpptes med det kaxiga tillägget ”marknadens bästa prestanda”.
− Versofamiljen kom med en Intel Core i7-processor. Då fanns det ingen stryktålig dator i samma klass som hade en core-processor ombord, definitivt ingen i7. Den är väldigt kraftfull, därav ordvalet, förklarar Per Holmberg.
Verso är en extremt stryktålig och generell datorfamilj som siktar på en plats i allt från gruv- och entreprenadfordon, skogs- och lantbruksmaskiner till utrustning som hanterar lagerlogistik i speciellt utmanande miljöer som fryshus och hamnar.
Andreas Berg |
Minstingen Verso +10, där siffran 10 avslöjar skärmstorleken i tum, är det senaste tillskottet. Datorn, lanserad i maj, påstås vara industrins minsta stryktåliga dator som dessutom har en Intel Core i5-processor under skalet.
10:an skiljer sig en del från sina större syskon, Verso 12 och Verso 15. Genom en nyutvecklad monteringsmekanism kan den enkelt lyftas ur sin hållare.
− Just den här datorn har ställt stora krav på mekaniken eftersom den är urdockningsbar. Annars är vår kärnkompetens samspelet mellan elektronik och mekanik. Vi måste få ihop helheten för att datorerna ska klara fukt, damm, EMC, vibrationer, stötar, ja allt, säger Andreas Berg.
Den lilla nykomlingen är ett bra exempel på hur JLT jobbar med att hålla sig i teknikfronten.
JLT genom åren JLT grundades år 1994 av Jan Olofsson, som idag är störst aktieägare. JLT börsnoterades år 2002 efter ett omvänt förvärv av Gandalf. Fast rötterna går ännu längre bak i tiden. Redan flera år innan JLT startade jobbade Jan Olofsson och Andreas Berg, idag CTO, med att utveckla en mikrodator till skogsindustrin. Då var Rottne en av storkunderna. Redan från start satsade JLT på ett generellt datorkoncept. Runt 1996 blev MA Systems (idag Consafe) kund, medan de första amerikanska kunderna kom in något år senare. Leica blev dock genombrottskunden. Företaget, som idag är svenskägt genom Hexagon, var först med att ställa krav på vibrationstest, vilket numera är standard. Till Leica utvecklades en 6-tumsdator. Först med att kräva att datorerna klarar värme, kyla och industriella miljöpåfrestningar enligt klassningen IP65 var kanadensiska Psion-Teklogix, som utvecklar fryshustillämpningar och idag ägs av Zebra. Genom åren har JLT lärt av kunderna och återanvänt sin lärdom. Idag är det bland annat verktygstillverkaren Hilti som ställer nya krav, enligt Andreas Berg. |
Materialet hade visserligen lite sämre värmeledningsförmåga än det man tidigare använt, så bakstycket förblev oförändrat medan fäste och front numera består av det nya materialet.
− Där kapade vi vikt. Likaså tittar vi ständigt på nya lösningar, såsom att göra mer i plast, som är billigt och bra. Samtidigt är allt en avvägning mot känsla, värmeutveckling, tålighet och annat.
10:an har även fått en pekskärm baserad på projicerad kapacitiv teknik, vilket i sig är ett tydligt exempel på hur teknikutvecklingen på konsumentsidan numera influerar industrin.
− Man går allt mer mot en pekskärmsteknik som liknar den i surfplattan även om det egentligen inte finns några logiska anledningar till det. I en truck handlar det exempelvis bara om enkla funktioner som en knapptryckning, säger Andreas Berg.
JLT brottas ständigt med frågor som: Hur väl kommer Windows 8 och 9 att lyckas? Kommer Android att bli betydande inom industrin? Kan Android klara kundernas säkerhetskrav?
Likaså gäller det att hänga med i utvecklingen inom exempelvis Bluetooth, som kanske kommer med ny standard. Och USB 3, som definitivt är ett kommande tekniklyft.
Fast egentligen behövs varken vassare Bluetooth eller USB. Idag används Bluetooth nästan uteslutande som streckkodsscanner när en dator exempelvis används utanför en truck, medan USB kopplar in tillbehör som scanner, våg, skrivare eller rfid-läsare.
− Men inköpsavdelning på ett stort företag kan ha det på sin inköpslista när de köper ny it-utrustning. Så har du det inte, kommer du inte in, förklarar Per Holmberg.
JLT:s beslut att ta fram generella datorer bottnar just i att slutkundens it-avdelning vanligtvis vill ha en generell plattform.
− Ofta har företag ett system på kontoret som det vill flytta utåt i kedjan. Det handlar inte om den rena maskinstyrningen, utan logistik och affärssystem. De vill behålla Windows-miljön för smidig installation och underhåll, förklarar Andreas Berg.
Norska Fara – som utvecklar it-lösningar för publika transporter – är ett exempel på en kund som varit väldigt tydligt med att endast acceptera generella lösningar eftersom företaget använder datorn till olika typer av installationer hos en slutkund. Då fungerar enbart en bred plattform som kan anpassas för olika tillämpningar.
Det norska företaget ingår sedan en tid i JLT:s partnerprogram, som är en storsatsning framåt. Långsiktigt har företaget valt att hoppa över distributörsledet för att istället bygga partnerskap med återförsäljare och systemintegratörer.
− Idag har vi cirka 15 aktiva partners, nästan alla i Europa, men när vi är klara med uppbyggandet kanske vi har ett antal hundra, säger Per Holmberg.
För att hantera sina partners har JLT skapat en webbportal. Därifrån går det idag att beställa reservdelar samt ladda ner mjukvara, dokumentation och servicemanualer. På sikt ska den också kunna användas för att exempelvis lägga beställningar på datorer.
− Vår största utmaning är att vi är underrepresenterade på marknaden som är öppen för oss. Vi är okända och vi har ingen som kan sälja åt oss lokalt. Genom partnerprogrammet vill vi komma åt det, säger Per Holmberg.
Redan har partnertänket i kombination med genomförda rationaliseringarna visat resultat. I fjol låg omsättningen på nära 61 miljoner kronor – en tredjedel från USA och resten från Europa.
Tittar man däremot på de fyra senaste kvartalen så har resultatet ökat kraftigt. Och räknar man flera kvartal bakåt så ligger man på en årstakt på runt 70 miljoner kronor.
− Om det fortsätter i den här takten måste vi anställa. Först inom försäljning och marknadsföring, men sen tror jag att vi måste utöka utvecklingsavdelningen främst inom elektronik och mekanik, säger Per Holmberg.