Antropologer lär robotbilar kommunicera
Hur nickar en självkörande bil i samförstånd med en medtrafikant? Ska självkörande bilar tuta på irriterande cyklister? Dessa och liknande frågor kring social interaktion ska japanska biltillverkaren Nissan nu få svaret på genom att anlita antropologer. Också Nissan vänder sig nu till humaniora i ett försök att ta fram mänskligare gränssnitt. Den här gången handlar det om självkörande bilar och deras interaktion med både passagerare och andra trafikanter.
Nissans prototypbil på Tokyo Motor Show hade ett externt gränssnitt för kommunikation med fotgängare som visade meddelanden som ”after you” för att indikera att den lämnar företräde. Det kan ha varit ett resultat av samarbetet med den nya gruppen, som leds av designantroplogen Melissa Cefkin.
Gruppen kommer att använda verktyg som idag används inom antropologin, som individuella intervjuer, gruppintervjuer, observationer, och videoanalys för att identifiera beteendemönster vid interaktion mellan människor och bilar.
Dessa mönster ska sedan tas med i designprocessen samt användas i beslutsprocessen hos autonoma bilar för att göra dem mer mänskliga så att människor kan lättare förstå och förutse deras intentioner, och vice versa.
Källa: Nyhetsbrevet Automatiserade fordon, The Drive