Baidu tror på självkörande bussar
Kinesiska sökmotorföretaget Baidu kommer att släppa självkörande bussar inom tre år och ha serieproduktion inom fem år. Baidu tror att det är i bussar, snarare än personbilar, som det första stora genombrottet för självkörning kommer att ske.
Baidu har lagt utvecklingen av självförande fordon i en ny egen affärsenhet under ledning av Wang Jing från Baidus styrelse.
Utöver bussprojektet bedriver Baidu ett samarbete med BMW om att ta fram en passagerarbil som också den ska kunna massproduceras inom fem år. Men Baidu tror att det första stora genombrottet för självkörande fordon kommer att vara självkörande bussar.
– Jag tror att det är fel approach att försöka bygga en bil som kan köra överallt, säger Andrew Ng, Baidus forskningschef och auktoritet inom modern AI-teknik, på Quora.
Bussar kör väldefinierade sträckor vilket förenklar deras implementation.
– Det största problemet med autonom körning är att adressera alla specialfall – alla de underliga saker som inträffar var tiotusende eller hundratusende kilometer. Om vi kan se till att vägen har bra underhåll, att det inte pågår konstruktion, och så vidare, så är det inte långt kvar innan vi kan köra sådan körning säker.
– Därefter kan vi sakta addera nya rutter och gradvis utöka området inom vilket vi kan köra säkert. Det är denna approach vi använder på Baidu och jag hoppas att andra grupper gör likadant, säger Andrew Ng.
Baidus fokusering på självkörande bussar snarare än personbilar är inte unik. Det pågår många utvecklingsprojekt just nu kring självkörande bussar och taxi, utöver hos Baidu: WEPod i Nederländerna, CityMobil2 i Grekland, One-North och Sentosa i Singapore, EasyMile och Googles pod i USA, Milton Keynes poddar och Ultrapod i Storbritannien, Bestmile i Schweiz, DeLijn i Belgien, RobotTaxi i Japan och Yutong Bus i Kina.
Dessutom, som bloggen Driverless Future påpekar, är det förhållandevis enkelt att konvertera den utveckling som görs av självkörande bilar till självkörande bussar. Reglertekniken är i grunden densamma för självkörande fordon, vare sig de är bilar, bussar, lastbilar eller vägmaskiner.