Cylinderbatterier av det nya stora slaget kommer att sitta i Model Y som Tesla tillverkar i sin tyska fabrik nästa år. Det avslöjar Teslas vd Elon Musk.
Genom att folierullen klipps och viks in längs ena kanten skapas kontakt – mycket kontakt – och en genväg för strömmen att färdas. Andra cylindercellkonstruktioner plockar upp strömmen i ändarna av folierullen – anslutningen kallas ”tab”, flik. Kortare väg för elektronerna ger mindre förluster vilket möjliggör enklare kylning och/eller högre effekt och/eller tunnare koppar. Storleken i sig gör dessutom att 4680 kan tillverkas snabbare. |
Teslas batteridag i september var späckad av tekniska nyheter om den kommande optimeringen av företagets elbilsbatterier. Nu avslöjar Elon Musk att en av de första nyheterna att introduceras blir det signifikant större cylindriska formatet 4680 (diameter 46 mm och höjd 80 mm).
Sådana celler kommer att användas i de Model Y som Tesla börjar tillverka i sin Berlinfabrik under andra halvan av nästa år. Bilar tillverkade där kommer att även att använda strukturella batterier.
– Berlin kommer att använda 4680-cellen med ett strukturellt batteripack och front och bakdel gjutna i ett stycke, twittrade Elon Musk.
4680-cellerna tillverkas i Fremontanläggningen och ska vara uppe i ett produktionstempo motsvarande 10 GWh/år i slutet av nästa år, det vill säga exempelvis 100 000 stycken 100 kWh-pack.
Bilarna som tillverkas i Fremont och Shanghai kommer dock att fortsätta använda nuvarande cylinderbatterier tills den nya lösningen gått igenom sina barnsjukdomar. Det kan ta ett par år, medger Elon Musk.
– Mycket ny teknik kommer att introduceras i Berlin vilket innebär signifikanta produktionsrisker.
Motorexperten Sandy Monroe har räknat ut att ett batteripack för 4680 i en Tesla Model Y borde kunna ha plats för nästan dubbelt så många kWh på samma volym som den gamla 2170-cylindern – 74 kWh mot 130 kWh.