Hur mycket kan solceller förlänga räckvidden hos en hybridlastbil? Det ska utredas i ett projekt där Midsummer står för solcellerna och Scania för lastbilen.
Teoretiska beräkningar från Uppsala universitet visar att det går att spara mellan 5 och 10 procent i bränsle i Sverige, och 10 till 20 procent i spanska Malaga, genom att addera solpaneler till en hybridlastbil.
– Vår teknik har tidigare visat sig framgångsrik för att driva elektriska fordon så som bussar och mindre fordon. Det känns mycket lovande att utvecklingsprojektets beräkningar visar på så goda möjligheter till faktiska bränslebesparingar, säger Sven Lindström, vd på Midsummer i ett pressmeddelande.
I testet kommer solpaneler att installeras på ett lastbilssläp. Syftet är att testa hur mycket elproduktionen från solpanelerna kan förlänga räckvidden för en hybridlastbil. Det ska dessutom testas hur trailern kan mata el till elnätet när den inte är i drift.
Planen är att testet ska genomföras under nästa år.
Förutom Midsummer, Scania och Uppsala universitet ingår Eksjö Maskin & Truck som bygger släpet, Ernst Express som ska köra hybridlastbil och släp i kommersiell drift, samt elnätsägaren Dalakraft som ansvarar för matningen till elnätet.
Vinnova finansierar projektet med 8,3 miljoner kronor, medan projektdeltagarna står för motfinansiering.