I somras meddelade uppstartsföretaget Altris att företagets natriumbaserade katodmaterial skulle ge 150 Wh/kg i en färdig battericell. Tillsammans med Northvolt har företaget pressat det till drygt 160 Wh/kg.
– 160 Wh/kg, det är något vi haft som mål för året, det är ett viktigt mål att uppnå för teamet, säger Björn Mårlid som är vd på Altris till Elektroniktidningen.
Arbetet har gjorts tillsammans med Northvolt, som också är delägare i Altris, men långt ifrån det enda företag som utvecklar celler med Altris katodmaterial.
Företaget knoppades av från Uppsala universitet år 2017 för att kommersialisera en tillverkningsmetod för ett natriumbaserat katodmaterial som kan ersätta litium, kobolt och nickel i laddningsbara litiumjonbatterier.
Materialet blir både billigare och miljövänligare än dagens alternativ. Det består av järn, kväve, natrium och kol vilket företaget fyndigt döpt till Fennac (FeNNaC). Inom kemin är det däremot känt som Preussiskt vitt.
Så sent som i februari hade en cell tillverkad med Fennac ett energiinnehåll på 140 Wh/kg, i somras hade det ökat till 150 Wh/kg och nu alltså 160 Wh/kg.
Björn Mårlid |
– Sen har vi idéer för hur vi ska boosta det till 200 Wh/kg.
En stor del av förklaringen till varför de går att pressa upp energiinnehållet hänger samman med hur man sätter ihop cellen. Förutom katodmaterialet finns det ytterligare fyra parametrar att spela med: olika typer av anoder, till viss del även val av separator och elektrolyt liksom den mekaniska konstruktionen.
– Vi har nått ungefär 95 procent för katodmaterialet, det är stabilt och säkert, säger Björn Mårlid.
Den stora tillämpningen för natriumbatterier är stationär lagring men med ett energiinnehåll på 160 Wh/kg är kan det bli ett alternativ även för fordon som använder så kallade LFP-celler. De har ett energiinnehåll runt 180 Wh/kg.
Vanliga litiumjonceller till fordon ligger betydligt högre med 260 Wh/kg men innehåller då litium, nickel, kobolt och grafit, ämnen som blir allt mer ifrågasatta.
Altris har idag en mindre tillverkning av Fennac men för att driva fram en marknad ska företaget komplettera den med en mindre produktionslina för battericeller. Den ska börja rampa upp under andra kvartalet nästa år och får en kapacitet på 15 till 20 MWh per år vid full drift.
Under det senaste året har företaget gjort ett omtag kring leveranskedjorna vilket fördröjt byggstarten för företagets volymfabrik i Sandviken i en av verkstadsföretaget Sandviks lokaler för tillverkning av katodmaterial.
– Vi har blivit mer cirkulära och hållbara men ville också bli oberoende av råvaruleverantörer från Asien. Vi har identifierat leverantörer i Europa för en rent europeisk tillverkning och amerikanska för en rent amerikansk leveranskedja.
I mars förra året tog bolaget in 100 miljoner kronor från bland annat Molindo Energy, Northvolt och EIT InnoEnergy och i maj i år ytterligare 50 miljoner kronor. Arbete pågår med att ta in ytterligare pengar i en så kallad B-runda på minst en halv miljard kronor. Pengar som framförallt ska användas för att bygga en fabrik i Sandviken.
I full drift ska den ge 2000 ton Fennac per år vilket räcker till 1 GWh färdiga battericeller.