Raffinaderiet i Tyskland hoppas kunna producera 100 000 ton litiumhydroxid år 2030, nog för 2,5 miljoner elbilar. Fler raffinaderier är på gång i Europa, bland annat ett från Northvolt.
Tyska AMG Lithium har invigt produktion av litiumhydroxid i Bitterfeld-Wolfen, Tyskland. Den första av fem planerade moduler på 20 000 ton vardera producerar batterikompatibel litiumhydroxid.
All kommande produktion från den första modulen är såld. Utbyggnaden hänger på det framtida intresset.
Kunderna är batteritillverkare i Polen och Ungern. Exakt vilka anges inte i AMG:s pressmeddelande. Men enligt Elektroniktidningens anteckningar tillverkar koreanska LG Chem battericeller i Wroclaw, Polen. I Europas battericentrum Ungern planeras eller bedrivs cellproduktion av koreanska Samsung och SK, kinesiska CATL och Eve, samt japanska Yuasa.
AMG:s litiumråvara hämtas från dess egen gruva i Brasilien och skickas därifrån till Kina för en första bearbetning. I framtiden ska den bearbetningen göras på plats i Brasilien.
AMG hoppas på sikt få se en komplett värdekedja för litium i Europa, inklusive gruvdrift.
Den planerade produktionen på 100 000 ton år 2030 kan jämföras med de 700 000 ton som den europeiska marknaden enligt AMG väntas efterfråga år 2030.
Litiumraffinaderier är en viktig del av batteriekosystemet. Processen domineras idag globalt av Kina. Men EU är på gång:
- I Zinnwald i Sachsen planeras en klassisk underjordsgruva.
- I Oberrheingraben i Övre Rhendalen ska Vulcan Energy Resources utvinna litium ur geotermiska källor nästa år.
- Kanadensiska Rock Tech planerar att producera 24 000 ton litiumhydroxid i Guben i Brandenburg.
- Northvolt planerar 35 000 ton i Portugal tillsammans med Galp, i ett projekt som försenats.
- European Lithium planerar 10 000 ton i Wolfsberg, Österrike.
- Keliber hoppas kunna producera 15 000 ton i Karleby, Finland.