13 institut som ingår i forskningsklustren Fraunhofer Gesellschaft och Leibniz Gemeinschaft får 3,5 miljarder kronor av den tyska staten för att uppgradera sina halvledarlabb. Dessutom skapas en inkörsport i Berlin till en virtuell forskningsfabrik bestående av de 13 instituten. Även svenska företag är välkomna att nyttja resurserna.
– Även med tyska mått mätt är det en stor satsning som ska ge återverkningar i decennier framöver, säger Olof Bengtsson som arbetar på Ferdinand Brauninstitutet i Berlin (FBH).
Göteborgsbaserade Insplorion – med rötter i och tillverkning på Chalmers – har säkrat totalt 60 miljoner kronor för kommersialisering av sin batterisensor. Ett finansieringsavtal tecknades igår med fonden European Select Growth Opportunities Fund som i en första vända ska ge tio miljoner kronor.
En bil som känner av förarens och passagerarnas instruktioner och känslolägen men som också lär sig av sin erfarenheter. Möt LIV 2.0, bilsäkerhetsföretaget Autolivs forskningsplattform.
Har du en innovativ idé kring drönare? Alltså något nytt med hög grad av originalitet och som ska vara till nytta för både människor och samhälle. I så fall är Vinnovas nya utlysning värd att studera.
I en spinoff från det som kallas projekt Loon installerar Alphabet 2000 optiska FSOC-länkar på hustak och stolpar i i Indien. De ska fungera som stamnätslänkar åt en Internetoperatör.
Under fem år har ett japanskt exoskelett testats med goda resultat vid rehabilitering av strokepatienter. Robotdalen söker nu en samarbetspartner som kan sälja robotdräkten på den svenska marknaden.
I våras blev det klart att Energimyndigheten satsar 133 miljoner kronor fördelade över fem år i det nya programmet Vindel, som är myndighetens hittills största satsning på vindkraftsforskning. Nu har 17 projekt beviljats sammanlagt 54 miljoner kronor.
I januari drar bussbolaget Nobina igång ett försök med två självkörande minibussar i Kista. Projektet ska pågå ett halvår och blir gratis för allmänheten.
Nu ska robotduschen Poseidon testas på äldreboende i Västerås, Eskilstuna, Fagersta, Karlstad och Uppsala. Västeråsföretaget Robotics Care har utvecklat duschen i tätt samarbete med bland annat Robotdalen.
Femton dollar är vad patentpoolen Avanci vill ha i licensavgift per bil som använder IoT över 4G-nät. Nu återstår att se om bilbranschen är intresserad av att betala.
Testspecialisten Etronix blir nordisk distributör för Ridgetop Group, som utvecklar teknik för prognostisering, övervakning och självtest av elektroniska system.
I helgen invigde Alibaba två varuautomater för bilar i Shanghai respektive Nanjing. De är större än de som lagrar dubbeldajm, men hela köpeprocessen är automatisk, inklusive låneprövningen.
I början av nästa år blir ytterligare två hallar klara på det gigantiska mässområdet i München. Electronicamässan passar på att utöka till 17 hallar och gör samtidigt om temat i de olika hallarna för att kunna växa ytterligare i framtiden.
Svenska kraftnät genomför ett pilotprojekt som ska undersöka i vilken utsträckning som serverhallars UPS-system kan hjälp till att hålla balansen i elsystemet. Det är Fortums idé.
Den amerikanska komponentdistributören Digi-Key ska bygga ut lagret i Thief River Falls i Minnesota för 300 miljoner dollar. Investeringen fyrdubblar ytan vilket bland annat ska göra det möjligt att fortsätta växa i Europa, skriver EETimes.
100 fullt autonoma Volvobilar skulle ha rullat på allmän väg kring Göteborg innan årets slut, med vanliga människor som passiva passagerare. Så blir det inte. Det blir två bilar. Och förarna måste ha full beredskap att ta över styrningen.
Den 14 september drog bilsäkerhetsföretaget Autoliv igång en utredning som skulle undersöka om det var vettigt att dela upp bolaget i en del för aktiv säkerhet och en för passiv säkerhet. Nu är utredningen klar och styrelsen har beslutat att förbereda en uppdelning av bolaget till tredje kvartalet nästa år.
Det har blivit dags för Ericssons årliga Hot Trends-lista, där företaget fantiserar om framtiden och tekniknördar gör tummen upp eller ner. Elektroniktidningen analyserar svaren. Kavla upp ärmarna kära läsare, för förväntningarna visar sig vara högt ställda.
Världens kraftfullaste HVDC-projekt har klarat kritiska prov i Kina. Det meddelar ABB som står bakom den framtida länken som över 3 000 kilometer ska kunna transportera 12 000 megawatt elektricitet. Det motsvarande 12 stora kraftverk och 50 procent mer än dagens HVDC-länkar klarar. Här handlar det alltså om nytt världsrekord i spänningsnivå, överföringskapacitet och distans.
Israeliska Phantom Auto vill erbjuda ett stall av reservförare som tar kontrollen över självkörande bilar i snöväder, vägarbeten, poliskontroller eller andra situationer som bilens programmerade intelligens inte kan eller får hantera.
Finansmannen Sven Hagströmer, som är huvudägare i investmentbolaget Creades och storägare i kontraktstillverkaren Note, köpte 10 procent av konkurrenten Kitron den 17 november i fjol. Nu säljs hela innehavet med en vinst på knappt 20 procent.
Qualcomms nya Arm-processor Snapdragon 835 sitter i laptopfamiljer som lanseras av HP, Asus och snart även Lenovo. De kör Microsofts operativsystem Windows 10 och kan emulera x86-processorer för att bli kompatibla med Windowsprogram.
Globalfoundries och startupföretaget Ayar Labs har inlett ett samarbete för att kommersialisera optiska förbindelser som alternativ till koppar hos framtida kretsar. Globalfoundries 45 nm-process ska användas i utvecklingsarbetet.
För snart två år sedan lade regeringen fram en strategi som skulle främja industrins utveckling i Sverige. Nu kommer steg två med nya satsningar på robotik såväl som en klimatsmart basindustri.
Är du kund hos Eon och köper en elbil av Uniti kommer du att kunna ladda bilen gratis under fem år. Dessutom med solel. Men erbjudandet gäller bara för laddning i hemmet.
Ericsson har fått sin första patentlicenskund för IoT-till-fordon-via-mobilnätet. Och inte bara Ericsson förresten, utan även Qualcomm, ZTE, Sharp, Panasonic, och så vidare – alla de som är medlemmar i patentpoolen Avanci har tecknat licens med BMW Group.
Extremt snabba kolbatterier är vad franska Nawa Technologies säger sig ha utvecklat. Ska sanningen fram handlar det snarare om ultrakondensatorer med nanostrukturer som kan lagra klart mer energi alternativt erbjuda fem gånger högre effekttäthet än dagens alternativ. Prototyper finns framme, medan industrialiseringen är på gång.
Göteborgsföretaget Smart Eye har tillsammans med en systemleverantör blivit utvalt att leverera ögonföljning till en ny bilplattform. Kunden är en icke namngiven europeisk biltillverkare som ska ta fram tretton modeller baserade på plattformen.
Det är oklart vad det samlade stödet till solel har haft för effekt, menar Riksrevisionen efter en granskning. Det statliga stöden till solel baseras på underlag som saknar genomarbetade samhällsekonomiska analyser.
Från att tidigare ha skräddarsytt sin pekteknik för varje kund och låtit kunden tillverka, tar Neonode nu sikte på den långa svansen och dess oändliga fantasi. Dessutom med tillverkning i Sverige i egen regi.