På mässan Electronica visade Siemens upp världens första vitt lysande diod för ytmontering. Den används redan nu i en av biltillverkaren Audis sportmodeller.
Att åstadkomma lysdioder med vitt sken är en ganska svår uppgift. Traditionellt har det gjorts genom att kombinera en röd, en grön och en blå lysdiod, en metod som är dyr och dessutom inte ger något stabilt ljus.
Siemens har gjort det enklare för sig. Man har helt enkelt tagit en blå lysdiod och målat dess hölje med en särskild luminiscent färg.
Principen - våglängdsomvandling - är densamma som används i exempelvis neonlampor. Och resultatet är ett ljus som det mänskliga ögat uppfattar som vitt. Hemligheten ligger i den luminiscenta färgen.
Fördelen med tekniken är, förutom priset, att ljusets färg blir stabil, oavsett yttre förhållanden som temperatur eller variationer i spänningsmatningen. Dessa egenskaper tilltalar bilindustrin, och Audi använder redan dessa lysdioder i sin modell Sports Coupe TT.
Nackdelen är att ljusstyrkan blir relativt måttlig. Den första, nu uppvisade generationen emitterar bara ytterst måttliga 20 mCd. Siemens säger dock att en ny version som ska emittera 60 - 80 mCd lanseras i början av nästa år. Som jämförelse kan nämnas att Siemens starkaste gula och röda lysdioder, avsedda för exempelvis trafikljus, emitterar hela 500 mCd.
Den vita dioden finns än så länge enbart i Topled-kapseln, men en mindre version i den så kallade Chipledkapseln, format 0805 eller 2 x 1,25 mm, sägs vara under utveckling.