JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Blandad verifiering bäst för stora kretsar

Cadence presenterar ett hjälpmedel som knyter samman olika typer av verktyg för att klara den tidskrävande verifieringen av systemkretsar med miljontals grindar.


En blandning av verifieringsmetoder verifierar kretsen snabbast. Det menar verktygsleverantören Cadence som introducerar Affirma Verification Cockpit, ett hjälpmedel som kombinerar traditionell simulering, formell modeltestning samt transaktionsbaserad test och analys.

Verktyget är avsett för logisk verifiering av systemkretsar som ska tillverkas i 0,18 μm-processer. Tanken är att man snabbt ska kunna verifiera svårsimulerade delar av konstruktionen utan att på egen hand behöva ödsla tid på att kombinera olika verifieringstekniker.

Cockpiten har ett gemensamt grafiskt användargränssnitt för samtliga typer av verifieringshjälpmedel. Man kan välja mellan två konfigureringar. Den enklare innehåller en komplett transaktionsbaserad testmiljö som gör det möjligt att skapa tester, att analysera resultat och att få reda på hur stor del av konstruktionen som verifierats tack vare funktioner för kodtäckning.



Addera nya metoder stegvis


Genom att lyfta abstraktionsnivån från signalnivån till transaktionsnivån sparar man tid, men om konstruktören upptäcker fel kan han eller hon hoppa ner till signalnivån och göra en mer detaljerad analys utan att behöva byta konstruktionsmiljö. Cockpiten har länkar dels till Cadence egna NC-simulatorer, dels till konkurrerande simulatorer.

Den andra konfigurationen innehåller även företagets formella verktyg Affirma Model Checker, som verifierar konstruktioner med hjälp av matematiska metoder.

Därmed har man större chans att hitta svårfunna fel i styrlogik, konstruktionsblock samt i gränssnitten mellan olika konstruktionsblock, IP.

En finess med nytillskottet är, enligt Cadence, att konstruktören slipper dramatiska förändringar i konstruktionsflödet. Istället kan man addera de nya metoderna stegvis. Men företaget erbjuder även konsulter som kan hjälpa till med att introducera verifieringscockpiten i den egna konstruktionsmiljön, eftersom det trots allt rör sig om ett nytt sätt att arbeta.

Charlotta von Schultz

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)