JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Mike Danilovic:
Batteribyte för tunga fordon är här för att stanna
Går det att dagligen ladda hundratals tunga lastbilar med megawattladdare utmed vägarna? I Kina växer ett ekosystem för batteribyte på tunga fordon. Tekniken skulle snabbt kunna rullas ut även i Sverige.

De flesta gamla etablerade företag går under genom att innovation skapas av nya företag som tänker annorlunda. Tänk på Kodak, Facit, Nokia, Saab-bilar, svensk tekoindustri, svensk skeppsindustri med flera.

Frågan är vilka som faller undan framöver?
Fordonsindustrin i västvärlden har storsatsat på elfordon med batteriteknik där laddning sker genom en kabel. Denna teknik har kommit att dominera den europeiska och den svenska arenan. De politiska företrädarna har övertygats av industrin att den fungerar i alla lägen.

Men tänk om så inte är fallet? Tänk om kabelladdning bara fungerar i liten omfattning, och att det saknas uppskalningsmöjligheter när systemet med elfordon växer?

Fungerar det att ladda hundratals tunga lastbilar med megaladdare utmed de stora vägarna dagligen? Vem har tid att ladda lastbilar 1–2 timmar under lunchrasten som inte finns. Och var kommer eleffekt från?

Redan 2002 när Tesla etablerades designades deras bilar för batteribyten. Likaså företaget Better Place som utvecklade tekniken men hann gå i graven innan det fanns en marknad. De kinesiska fordonstillverkarna arbetade med Better Place och vidareutvecklade tekniken till nya höjder.

Vår forskning visar att det fram till 2025 kommer att finnas cirka 25 000 batteribytesstationer för personbilar och över 600 för tunga fordon. Nu satsar de kinesiska fordonstillverkarna på Europa, och Sverige är i fokus. Vi bör ta detta på allvar. Det gör de.

Det kinesiska elbilsföretaget Nio har etablerats i Norge 2021 och bygger 20 batteribytesstationer under 2022.

De vill bygga 10 stationer till i Sverige, varefter Tyskland och Storbritannien följer. 95 procent av deras kunder väljer deras nya affärsmodell, det vill säga att köpa bilar, hyra batterier och abonnera på batteribyten.

Tänk om liknande effekter kommer på lastbilssidan? De kinesiska tillverkarna av tunga lastbilar med batteribytestekniken är på ingående till Europa. Tekniken är mogen. I Kina finns alla slags tunga fordon klara för batteribyten. Stationära och mobila stationer är på plats.

Utrullning i Sverige kan ske snabbt. Är vi redo?
Med cirka 40 batteribytesstationer i södra Sverige kan vi elektrifiera över 4 000 tunga lastbilar dagligen och möjliggöra både lokal, regional och långfärdstransporter.

Det är dags för eftertanke. Vilken teknik är att föredra? Frågar man lastbilsåkerierna svarar de batteribytestekniken. Frågar man fordonsindustrin svarar de kabelladdning. Frågar man de svenska politikerna svarar de elväg. Världen ser onekligen olika ut beroende på perspektivet.

Varför drivs inte denna teknikutveckling med batteribytestekniken av de innovativa och framåtblickande svenska lastbilstillverkarna? Kanske för att de är fast i gårdagens tänkande med rötter i dieselvärlden och tidiga 1900-tals lösningar från tågtekniken.

Batteribytestekniken är klar att rullas ut även i Sverige. Om inte, kanske hela satsningen på elfordon raseras. Så försvann elfordon i slutet av 1800-talet. Hoppas historien inte upprepar sig. Men jag är orolig.

I värsta fall kan vi addera fler företag till listan på de som missat uppkomsten av innovationer. Det vore förskräckligt. Bättre kan vi.


Mike Danilovic är professor på Högskolan i Halmstad

Läs mer om batteribyten i tunga fordon här (länk)

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus