Hårddisken är utslängd och ersatt av flashminnesmoduler om 2 eller 4 Gbyte i nya iPod nano. För att klara den förväntade säljsuccén har Apple redan bokat så mycket som 40 procent av Samsungs produktion av NAND-flash.
Intressant är dock att Nam Kim, minnesanalytiker på iSupplies, tror att Samsung har förbundit sig att producera flashminnen till samma pris som motsvarande hårddiskar. Det skulle innebära att Samsung sänkt priset på sina 4 Gbyte flash med uppåt 50 procent.
Konsekvensen är att Samsung kommer att öka sin dominans på flashminnesmarknaden dramatiskt. Redan idag är Samsung världens största tillverkare av NAND-flash, med en marknadsandel av cirka 55 procent. Och under årets andra kvartal redovisade företaget en vinstmarginal på runt 45 procent.
Men Samsungs strategi kommer förmodligen inte enbart att påverka flashminnesindustrin, utan även DRAM-industrin. Apples enorma behov av flashminnen kan tvinga Samsung att lägga om sin produktionskapacitet till förmån för flash, vilket mycket väl kan göra att priset på DRAM skjuter i höjden framöver.