JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. IBM vinner på dataspelen

Oavsett om Microsoft, Sony eller Nintendo vinner slaget som spelkonsolsmarknaden finns en klar vinnare: IBM. Det är IBM-processorer som driver allihop, konstaterar analyshuset Isuppli.
I Microsofts nylanserade Xbox 360 står en processor från IBM för drygt 20 procent av värdet. Det är mest av alla halvledartillverkare. Processorn, en 3,2 GHz PowerPC-variant med tre processorkärnor, värderas till 106 dollar.

Grafikprocessormodulen är visserligen dyrare, 141 dollar, men den innehåller halvledare från flera leverantörer, främst ATI som gjort själva grafikprocessorn och NEC som levererat tillhörande DRAM. Även DRAM från Samsung, 512 Mbyte, sitter i Xboxen.

Totalt finns halvledare för 340 dollar i spelkonsolen, motsvarande cirka 70 procent av värdet. Resten utgörs av hårddisk, dvd-spelare, kraftaggregat, instruktionsbok och förpackning.

Isuppli konstaterar att hela materiallistan går löst på 525 dollar, alltså betydligt mer än de 399 dollar som Microsoft satt som riktpris i USA. Sådant är inte ovanligt i dataspelsvärlden - marknadsjättarna tar en förlust på hårdvaran i början för att kunna sälja mer spel och licenser. Dessutom väntas priset på både mikroprocessorn och grafikprocessorn minska nästa år.

Oavsett hur det går för just Xbox 360 på marknaden så konstaterar Isuppli att IBM blir en vinnare på  dataspelsmarknaden. För även i konkurrenten Sonys Playstation 3, som väntas nå butiksdiskarna i januari, sitter en IBM-produkt. Playstation 3 är byggd kring Cellprocessorn, som ju IBM och Sony utvecklat gemensamt, tillsammans med Toshiba. Därtill finns ett flertal asicar från IBM även i Nintendos kommande konsol Revolution.

De nya produkterna gör att Isuppli spår en 25-procentig ökning av antalet sålda dataspel nästa år, från 30 till 40 miljoner. Därefter tror dock analytikerna att antalet stabiliserar sig kring 45 miljoner under de tre följande åren.

Isupplis rapport kostar 1300 dollar, alltså drygt 3 gånger så mycket som en Xbox 360.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)