Branschens egna förväntningar överträffades sålunda, och fjärde kvartalet i fjol var ett rekordkvartal i sig, med 295 miljoner mobiler sålda. Nokia nådde en egen drömgräns med i snitt mer än en miljon sålda mobiler om dagen under kvartalet.
IDCs rapport visar också hur mycket Sony Ericsson stärkt sin position. Under fjärde kvartalet utklassade man konkurrenterna med över 61 procents tillväxt. Totalt under fjolåret var tillväxten över 46 procent, en siffra som endast Motorola överskred, med 49 procent.
Man kan också konstatera att de fem stora stärkte sin ställning på bekostnad av övriga. Nokia, Motorola, Samsung, Sony Ericsson och LG står numera för 80 procent av mobilmarknaden, upp från 75 procent år 2005.
För innevarande år spår IDC genombrott för geografiska tjänster, såväl med som utan GPS-assistans. Även mobil-tv spås framgångar på mogna marknader, drivet av annonsörers önskemål om att hitta nya kanaler.
Tillverkare Försäljning Marknads- Försäljning Marknads- Ökning 2006 andel 2006 2005 andel 2005 Nokia 347,500,000 34.1% 264,900,000 31.8% 31.2% Motorola 217,400,000 21.3% 146,000,000 17.5% 48.9% Samsung 118,000,000 11.6% 102,800,000 12.3% 14.8% Sony Ericsson 74,800,000 7.3% 51,100,000 6.1% 46.4% LG Electronics 64,400,000 6.3% 54,900,000 6.6% 17,3% Övriga 197,800,000 19.4% 213,100,000 25.6% -7.2% TOTALT 1,019,900,000 100.0% 832,800,000 100.0% 22.5% |
Källa: IDC |